[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

קהילת משרתי היחש''מ בשנים 1976-1978 בפיקודו של סא"ל יהודה יזראלי

@alt@

מבנה ארגוני של היחש"מ

 

סיפורו של יחש"מ 703 מאת מפקד היחש"מ אל"מ יהודה יזראלי

יהודה היה מג"ד יחש"מ 703 משנת 1976 עד שנת 1978

הקמת היחש"מ

יחש"מ 703 קם בשנת 1974 כתוצאה ממלחמת יום הכיפורים. עד שנת 1973 סדר הכוחות ברמת הגולן היה קטן מאוד ולא הצדיק קיום יחש"מ נפרד, היו סדנת טנקים (נפח) וסדנת רכב (צנובר) וזה הספיק. אחרי המלחמה עלתה לרמת הגולן אוגדה סדירה – אוגדה 36. אוגדה 36 לא הייתה קיימת לפני המלחמה, היא הייתה אוגדת מילואים בלבד כשהמפקדה שלה ישבה במחנה דוד ליד חיפה. בשנת 1973 היא נהפכה לאוגדה סדירה שאיישה את רמת הגולן, היו שם שתי חטיבות טנקים סדירות ומלאות – חטיבה 7 וחטיבה 188 בנוסף היה לה גם אגד ארטילרי 282. חטיבה 7 עברה לרמת הגולן שבוע לפני מלחמת יום הכיפורים במסגרת הכוננות. במלחמת יום הכיפורים היא נלחמה יחד עם חטיבה 188 והפכה להיות חטיבה צפונית בפיקוד צפון. כתוצאה מכל זה הצטבר הרבה צבא ברמת הגולן והוחלט להקים יחש"מ ברמת הגולן בכדי לתת אחזקה שוטפת לכל המערך הסדיר. יחש"מ 651 נעשה יחש"מ עורפי ונתן אחזקה למערך העורפי ובעיקר לימ"חים. בשנת 1974 הוקם היחש"מ, סה"כ היו 800 חיילים ששירתו ביחש"מ. בשנים האלה התחיל הקשר עם הצד"ל (צבא דרום לבנון), בשנת 1982 כשצה"ל נכנס ללבנון יחש"מ 703 נתן אחזקה גם לכלים של צד"ל, הם גם קלטו חיילים מלבנון שישבו בבית הילל ושם הם למדו לעבוד. היחש"מ תיפקד כיחש"מ סדיר לחטיבות סדירות ונתן אחזקה שוטפת. הייתה הרבה מאוד עבודה, גם החזרה לכשירות של אחרי המלחמה וגם חטיבות סדירות. הייתה שגרה של יחש"מ שעבד 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.

סדנאות היחש"מ

מפקד סדנת צנובר היה משה וולפין, מפקד סדנת נפח היה זאב אנוליק, מפקד סדנת קלע היה שלום זהבי ז"ל. אלו היו שלושת הסדנאות הגדולות ובנוסף גם היו ליחש"מ פלגות שהיו כפופות אליהם.

מבצע ליטאני

בשנת 1978 היה מבצע ליטאני וזאת הייתה הפעם הראשונה שצה"ל נכנס ללבנון. צה"ל הגיע עד לליטאני ונכנס לעיר צור. הליטאני זה בערך קו ישר מצור למטולה. יחש"מ 703 נתן אחזקה לכוחות שבאו מרמת הגולן, כולל בתוך לבנון, יחש"מ 651 גם נתן אחזקה לכוחות שבאו מכיוון ראש הנקרה ובירנית אבל עיקר הכוחות התכנסו בכיוון מטולה. יחש"מ 703 נכנס ללבנון עם הכוחות ונתן אחזקה. במבצע ליטנאי היחש"מ היה 40 ימים בתוך לבנון. "החימוש תמיד נכנס ראשון ויוצא אחרון" זה היה הכלל. בתקופה הזאת נולד הקשר עם הצד"ל שהמפקד הראשון שלו היה מייג'ור סעד חדאד, סעד נפל בשבי ישראל בשנת 1978 וכך נוצר הקשר, הוא התיישב אחר כך במארג' עיון והקים את המפקדה של צד"ל. אחרי שסעד נפטר הביאו את גנרל אנטואן לאחד. הנסיגה מביירות לעבר רצועת הביטחון הייתה בשנת 1985.

המשך שירותו

בשנת 1978 יהודה עבר להיות במש"א 7200 ושירת שם 4 שנים עד שנת 1982.

בשנת 1982 יהודה עבר להיות מג"ד 651 ישר למלחמת לבנון הראשונה עד שנת 1983.

בשנת 1983 יהודה התמנה למחש"פ עד שנת 1985.

בשנת 1985 יהודה עבר להיות מפקד מש"א 7200 עד שנת 1987.

בשנת 1987 יהודה השתחרר מצה"ל כשהוצעה לו דרגת תת אלוף לתפקיד קחש"ר מהרמטכ"ל משה לוי, יהודה אמר להם שהם לא התייעצו איתו ולא דיברו איתו ולכן הוא לא מוכן להתמנות לתפקיד. לאחר מכן הוצע לו להיות מנכ"ל מפעל המלט בנשר. יהודה היה 15 שנים מנכ"ל מפעל נשר ומאז הוא בגמלאות.

מראיין רנ"ג נדב שושן מגדוד 703 'גליל גולן'

מבצע ליטאני

סיפור מורשת מאת שמואל שפינרסיפור  קטן למורשת.ימי מבצע ליטני מרץ 1978. יחש"ם 703 נתן אחזקה לכוחות שפעלו ברצועת הביטחון בדרום לבנון. באותו שלב אני עדיין נגד - רס"ר מנהל מחלקת הברדלס בצנובר.אני לא זוכר איפה ישבנו ומשם יצאנו לשטח בהתאם לקריאות ודיווחי התקלות.

קיבלנו קריאת תיקון על נגמ"ש שהלכה לו חטיבת הכוח וממתין לנו בתחנת הדלק במרג' עיון.העמסנו מנוע חדש על משאית הריו מנוף 2.5 טון בנזין של המחלקה, אני ומכונאי נוסף שקיר ז"ל(נהרג בתאונת דרכים) וקדימה "הפועל" לשער פטמה ולכיוון מרג' עיון.

הגענו לנגמ"ש התקול , אימתנו את התקלה, החלפנו את מנוע הנגמ"ש והנגמ"ש תקין.

בינתיים ירד הלילה, והתחלנו לנסוע חזרה לארץ לכיוון השער.מה שלא ידעתי שלכיוון מרג' עיון יש שני כבישים אחד רגיל שנשלט מהבופור שהיה בידי הפת"ח ואחד עוקף שהבופור לא צופה עליו.כמובן שנסענו דרך הכביש העליון שמחים ומרוצים שסיימנו את המשימה. נוסעים עם אורות מלאים בשקט ובשלווה כי הרי חשבנו השטח היה בשליטת צ.ה.ל(לא הבופור).

נפתחה עלינו אש מרגמות די צפופה(מזל שמרגמה היא לא כלי מדוייק מי ידע מה) אחרי כמה שניות כשהבנתי שאנחנו המטרה,לחצתי על דוושת הגז של הריאו עד הסוף ונסעתי במהירות גבוהה ,הרמתי את הרגל מדוושת הגז רק בשער פטמה.אני לא חושב שיצרני הרכב הזה תארו לעצמם שהוא מסוגל לפתח מהירות כזו ועוד עם יחידת כוח של נגמ"ש עליו.

יצאנו מזה בריאים ושלמים ברוך השם.

מראיין ניסים קלו מנהל הידע

 

חיפוש מידע

כניסת חברים

חברים online