דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

קהילת משרתי היחש''מ בשנים 1995-1997 בפיקודו של סא"ל אלי אלפסי

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 23/04/2020

תאריך האירוע: 1997-01-01

מספר צפיות: 2819


סיפורה של קהילה

זהו סיפורה של קהילת משרתי יחש"מ 703, יחש"מ גולן/גליל.אנשים חרוצים ששרתו תחת פיקודי בין השנים 1995 עד 1997. אנשי פעלו מול אוגדה 36 ברמת הגולן, אוגדה 91 בקו סגול וסיוע ליק"ל בלבנון. הם איחזקו את כל הצל"מ של היחידות בזמינות באמינות  וברמת שרות גבוהה והיו שותפים מלאים לכל האימונים התרגילים והמבצעים בתקופה הזאת בגזרות השונות.

 סא"ל אלי אלפסי מספר על תקופתו כמג"ד היחש"מ 


 

אלי היה מפקד יחש"מ 703 בין השנים 1995 – 1997 שלוש שנים מלאות.(אלבום התמונות של אלי מהיחש"מ) 
אלי שירת  ביחש"מ במשך שש שנים וביצע שלוש תפקידים:

  • מפקד משל"ט.
  • סמג"ד היחש"מ
  • מפקד היחש"מ

התקופה התאפיינה בהקפדה על עמידה מלאה בתכנית העבודה גם בסדיר וגם בחירום, ב"ת, תל"שים, מול האוגדות הסדירות, מול הימ"חים. עמידה של 100 אחוז בתוכנית עבודה לאורך כל התקופה.

אירועים מיוחדים בתקופה זו

מבצע ענבי זעם, מבצע שארך כ 16 או 17 ימים, זה היה מבצע שהופעלו בו בעיקר אגדים ארטילריים, ריכזו את כל גדודי הארטילריה הסדירים בקו סגול ובמשך כ 15 ימים היה שם ירי אדיר של עשרות רבות של קנים לתוך לבנון, אנחנו נדרשנו לתת מענה אחזקתי מלא לכל סוגי הקנים בכל מקום וכל נקודת זמן, וזה היה מאמץ אדיר יחש"מי, עמדנו בו בכבוד ולאחר מכן היה טקס בפיקוד הצפון שבו אמירם לוין האלוף נתן ליחש"מ צל"ש על העמידה האיתנה והאיכותית ורמת השירות ורמת האחזקה והזמינות לכל התותחים, אף תותח לא נעצר וזה היה בהחלט בזכות האחזקה הזמינה והשוטפת.

אסון המסוקים. היחש"מ התבקש להתארגן מידית בסדנת קריית שמונה כדי לקלוט ולעשות זיהוי עם עוד הרבה מאוד גורמים לחללים שנפלו בקרבתם ובמהלך כל הלילה, כל אנשי הקבע של הסדנה וקציני המטה היו שם. זה היה לילה שחור, תרתי משמע, היה לילה עם שלג, "קור כלבים" ובתנאים הלא תנאים האלה הם עשו שם עבודת קודש כחלק מהמעגל של הטיפול בחללים. זה היה באמת אירוע יוצא דופן שהלוואי ולא היה קורה אבל הם נרתמו אליו בחרדת קודש והם בהחלט תרמו את חלקם במעגל הזה.

שיפוץ המנועיות - נושא נוסף שאלי זוכר מאותה תקופה היה שיפוץ המנועיות, גם בנפח וגם בבית הלל והם הרימו את המנועיות לרמה מאוד מאוד גבוהה עם יכולות הרבה יותר גדולות וזמינות יותר טובה וזה בהחלט שיפר את הכשירות.

היחידות להם נתנו שירות  

אוגדה 36 ברמת הגולן ואוגדה 91 בקו סגול, יחידות סדירות שהיו מתחלפות ותופסות קו גם ברמת הגולן וגם בלבנון. אנשי היחש"מ את שתי האוגדות הסדירות האלה עם כל היחידות שהתחלפו בגזרות שלהם.

בתחילת תפקידו כמפקד יחש"מ אלי לקח על עצמו פרוייקט לטפל בפלק"ד המהיר. הפלק"ד המהיר היה בעיקר בצנובר ובנפח אבל הוא לא הופעל הרבה מאוד שנים. הוא היה יותר סיסמא מאשר כוח שאפשר היה מיד להפעיל אותו.
היחש"מ לקח את זה כפרוייקט, השמיש את הפלק"ד על פי התקנים, הכשיר אותו ואת כל היחידות. השלימו חלקי חילוף ומכלולים והם ביצעו על פי מתווה אופרטיבי מלא של אוגדה 36 והיחידות שאמורות לתגבר אותם בחירום. בוצע תרגיל מלא של הפלק"ד שהתחלק בין הגזרה הצפונית לגזרה הדרומית במתווה אופרטיבי מלא. זה תרגיל שלקח כמעט שלושה ימים, והוא היה יוצא מן הכלל.

אלי מספר שהוא נהנה לשרת כמפקד היחש"מ. הוא מתאר שזאת הייתה תקופה מהנה, מאתגרת, משמעותית ומספקת.
 אחד התפקידים הכי יפים שביצע ב - 30 שנות השירות שלו, היה להיות מג"ד סדיר ברמת הגולן. 


הסמג"ד שלו באותה תקופה היה אלי אסייג, הוא הגיע מהסדנה הייעודית בשמשון, היה סמג"ד מצוין , עשה עבודה מעולה.

הסדנאות ביחש"מ 703 בתקופה זו

סדנת הרכבים והנגמ"שים צנובר - מ"פ צנובר בתקופתו היה ברוך גרשטיין, זאת הייתה אחת הסדנאות הכי גדולות של היחש"מ בתחום הרכב והנגמ"שים, זאת סדנה שנתנה גם שירות בתחום הנשק והאופטיקה.

סדנת הטנקים והתומ"תים נפחהסדנה השנייה הגדולה והמשמעותית הייתה סדנת נפח. מ"פ נפח היה אילן קרן, הסגן שלו היה ג'קי והייתה שם סוללה של אנשי קבע מקצועיים בתחומים השונים שנתנו שירות מצוין לרמת הגולן וגיבוי לסדנת בית הלל בקו סגול.

סדנת הרכבים והגנרטורים קלע - סדנה נוספת שלהם הייתה סדנת קלע, סדנה קטנה יחסית בצפון רמת הגולן. מ"פ הסדנה היה אלי, מנהל העבודה המיתולוגי היה שמעון אמסלם, גם שם היו מקבץ של אנשי קבע רציניים ואיכותיים שנתנו שירות בתחום הרכב בכל גזרת צפון רמת הגולן. סדנת קלע גם נתנה שירות בתחום הגנרטורים והשירות היה מצוין.

סדנת טנקים נגמ"שים וצמ"ה בית הילל - בקו סגול הייתה את סדנת בית הלל, המ"פ שם היה נימר חלבי, היה מ"פ מצוין, היה חרוץ, נמרץ, הוא זכה בלא מעט פרסים, עשה עבודה מצוינת בתחום הטנקים המנועיה והנגמ"שים מול קו סגול. סדנת בית הלל כללה גם את מחלקת הצמ"ה הפיקודית, מנהל המחלקה היה פיני. במחלקה הזאת התאמנו שירותי אחזקה לכל כלי הצמ"ה הסדירים שהיו בגזרת רמת הגולן וגזרת לבנון, זאת הייתה מחלקה חזקה מאוד ואיכותית מאוד.

סדנת רכבים וייצור אצעים מיוחדים קריית שמונה - בסדנת קריית שמונה המ"פ היה גמליאל, הסמ"פ המיתולוגי שלו היה גבי גנון. גם שם היו בעיקר אזרחים עובדי צה"ל ותיקים, איכותיים, רציניים שנתנו שירות מעל ומעבר בכל תחום הרכב והחלפים לכל גזרת קו סגול. בסדנת קריית שמונה הייתה גם את מחלקת הייצור הפיקודית, שם ייצרו את כל מה שפיקוד צפון היה צריך לצורכי משימות מיוחדות ומבצעים מיוחדים. בסדנה זו הייתה גם מחלקת החילוץ והגרירה האזורית בראשותו של מומו המיתולוגי, בחור מעולה, מקצוען, חרוץ, מסור ומצחיק. הוא היום ממובילי המורשת של 703.

סדנת הרכבים בירנית - בסדנת בירנית המ"פ היה ירון בן סימון בהמשך החליף אותו ברנס. זאת הייתה סדנה קטנה שהוקמה בתוך מפקדת אוגדה 91 בבירנית והיא נתנה שירות בתחום הרכב והחלפים לכל הגזרה המערבית, סדנה קטנה איכותית ויעילה.

מבנה ארגוני של היחש"מ

 

מטה היחש"מ

  • בסדנת צנובר הסמ"פ המיתולוגי היה ויקי תמיר ז"ל, בחור שהיה אפשר לסמוך עליו בכל משימה בכל זמן ובכל דבר, הוא נפטר ב 2019.

 

"מספר עוזר קצין האחסנה רנ"ג שושן שמעון - תקופה זו זכורה לי לטובה, מפקד היחש"מ עבד איתי באופן צמוד , הוא היה קפדני וייסודי אבל התייחס בכבוד רב , תמך ועודד. אלי מסוג המפקדים הברורים, חדים ונותנים לך מוטיבצייה ענקית לעבוד."
מספר עוזר קצין האחסנה במשל"ט רנ"ג משה שרון על תקופה זו - היה לי הכבוד להכיר את אלי אלפסי. כאשר הגיע להחליף את שני כמפקד המשלט אני הייתי ק.החסנה משלט שלו, לפני כן של שני .התפקיד של המשלט היה לתת מענה לאוגדה 91 שישבה בבירנית וליחידות שישבו בדרום לבנון .אני הייתי אמור לספק חלפים לכלים שהיו שייכים ליחידות בקו סגול.אלי היה משכמו ומעלה והיה לי כיף לעבוד איתו.
מספר קצין הרכב של סדנת קריית שמונה  רס"ב שלמה אלמזריק  על רנ"ג משה שרון --  שרון היה קצין האחסנה של כל הסדנאות, כולל סדנת קריית שמונה וסדנת בירנית. בסדנאות טיפלו באינטסיביות בכל ההמרים והגיפים הממוגנים של המחטים והמגדים שהיו בקו הראשון.הריאוו טרור של סיירת גולני שהיה חייב להיגרר ולצאת, גם עם מנוע הלך אוו מצמד פחות מעשרים וארבע שעות. טיפול מיידי בכל הריאו חצים הממוגנים, ומתן מענה אחזקתי עשרים וארבע שעות לקו כחול ואחר כך קו סגול במשך שנים, משנת 1976 ועד 2006 וגם בעזרת סדנאוות היחשמ הגיזרה הכי חמה והכי פעילה בכל צהל.
מספר מנהל העבודה של סדנת צנובר רנ"ג שריקי אלי על התקופה -  לגבי אלי אלפסי , היה לי הכבוד להיות מנהל עבודה סדנה 756 צנובר. יש לציין כי הייתי בקורס הסמכה לרכב בבה"ד 20  והוא יצר קשר וזמין אותי ובראיון ביקש ממני להיות מנהל עבודה. הסכמתי ללא חל וסרק. היה קשה ביותר לעמוד במשימות של היחש"מ, ואת חלקם הגדול סא"ל אלי אלפסי ביקש ממני לבצע במיוחד לתת חסות על שאר הסדנאות שלא עמדו בתוכנית עבודה. עבדתי יחד עם כל החברים היקרים לילות כימים תקופה קשה אך יש לציין כי לאחר סיום תפקידו פיצה אותי להיות מעומד שלו למפקד מוסכי חוץ היה מפקד מעולה ברמה אחרת מצדיע לו.

מראיין רנ"ג אלכס וורנוקוב מגדוד 703 'גליל גולן'

רס"ן אליאס אסייג מספר על תקופתו כסמג"ד היחש"מ

**הסרטון אינו ערוך**

אסייג עשה שני תפקידים ביחש"מ, אחד כקצין הפעלה ב1988 יחד עם המג"ד צביקה כהנא ז"ל והשני כסמג"ד ב 1995 כאשר אלי אלפסי היה מג"ד היחש"מ.

היחש"מ היה יחש"מ קדמי שהיו בו 6 סדנאות:

  • סדנת צנובר – סדנת רכב ונגמשים היו נותנים אחזקה גם בשוטף וגם בחירום לימ"חים וגם כל נושא הנשק והאופטיקה למרחב. התקופה הייתה תקופה די מורכבת, בזמנו היה להם גם את קו סגול שהיו צריכים לתת אחזקה לכל המוצבים הקדמיים וליחידות בחטמ"רים.
  • סדנת נפח שהמ"פ שלה היה אילן קרן, סדנה מאוד איכותית עם אנשי קבע מאוד מקצועיים, מאוד מוסריים שהיו נותנים אחזקה בנושא טנקים, מנועייה שהייתה עובדת 24 שעות ביממה ותומתים.
  • סדנת קלע שהמ"פ שלה היה אלי שנתנה אחזקה בכל נושא הרכב והגנרטורים ולאחר תקופה של שנה או שנה וחצי הסדנה הזו נסגרה.
  • בקו סגול הייתה להם את סדנת בית הלל שהייתה נותנת מענה אחזקתי בנושא טנקים ותומ"תים וצמ"ה כיחידה פיקודית. המ"פ שלה היה נימר חלבי שהוא בחור מאוד רציני, בנוסף היו שם גם נגדים מאוד מקצועיים כמו לדוגמא, אע"צ פיני שהוא היה השם דבר בנושא צמ"ה והיה את משה עוזיאל שעבד בטנקים. חברה מאוד רציניים שבאמת נתנו את כל כולם.
  • בסדנת קריית שמונה היו כ 60 אחוז מהיחידה בערך אזרחים עובדי צה"ל שנתנו שירות בנושא רכב וב"ת ותל"שים, גם בסדיר וגם בחירום.
  • בסדנת בירנית היה את מ"פ ברנס וגם בן סימון שנתנה מענה אחזקתי בנושא רכב לחטיבה 300 ולכל קו סגול.

המשמעות של אסייג בתפקיד כסמג"ד הגדוד הייתה שהוא היה אחראי על כל נושא הבטיחות, בטיחות בעבודה ובטיחות בדרכים וכל הבעיות השוטפות, והיה גם אחראי על נושא ההוואי ביחידה. הוא היה מארגן ימי ספורט, ערבי שישי שבת באולגה, ערבי יחידה.

בתקופה הזאת היחש"מ היה עושה ויוצא לפעילויות שהיו מצדיקות את ההוואי הזה, מעבר לשגרה הכל כך אינטנסיבית הזו היה מאוד חשוב ההוואי.

אסייג מספר שהוא כסמג"ד מאוד נהנה בתפקיד הזה ועם הסיפוק הכי גדול רק בגלל האנושיות, האנשים שהיו שם, הדור הממשיך שם שהוא דור עם נגדים מדהימים ועובדתית עד היום הנגדים מתאספים, נפגשים ומעלים חוויות על העבר. אסייג כסמג"ד היה בשיתוף פעולה מלא כיד ימינו של אלי אלפסי, היו להם הרבה מטלות ומשימות שחקוקות בזיכרונו כמו אסון המסוקים, שם היחש"מ היה צריך תוך כמה שעות לפנות את סדנת קריית שמונה ולהביא ולזהות את החללים, חוויה לא נעימה שהייתה בתקופה הזו אבל כיחש"מ מאוחד הם התגברו על זה ועשו את המשימה על הצד הטוב ביותר.

מראיין רנ"ג אלכס וורנוקוב מגדוד 703 'גליל גולן'

נופלי היחש"מ בשנים אלו

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים