דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

כנס למידה של מערך הטנא באוגדה 146 לכלל המפקדים מרמת הגדוד ועד האוגדה.

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 20/11/2023

תאריך האירוע: 2023-11-18

מספר צפיות: 284


היום התקיים כנס למידה של מערך הטנא באוגדה 146 לכלל המפקדים מרמת הגדוד ועד האוגדה.

הרצה בכנס רס״ן במיל משה שלוש על מלחמת לבנון הראשונה.

תקציר הרצאת מורשת ק. חימוש, רס"ן משה שלוש, במלחמת שלום הגליל. המלחמה פרצה 6 ביוני 1982 כאשר אני משרת בגדוד ארטלרי 55, תומ"תים 175. באותה תקופה הגדוד היה בדילוג מתע"מ בבית הילל לאימון בשיבטה. כאשר קיבלתי הנחייה מהסמג"ד לדאוג להחלפת קנים לסוללה מקנים של 175 לקנים 203 לטובת מוכנות להמשך. הגדוד נכנס עם תחילת הלחימה לעמק עיון ונפרס בפריסה גדודית ונתן סיוע אש ברצף כאשר המחט"פים בסוללות נותנים אחזקה צמודה והמח"ג פרוס עם המפקדה. תוך כדי לחימה אנו חוטפים אש נס על העמדות בצורה מסיבית שהצריכה אותנו להתנהל בהתאם לתו"ל שהתאמנו לפני המלחמה. לאחר יומיים בעמק עיון הגדוד קיבל פקודה לנוע בציר המרכזי בו לחמה אוג' 162 והגדוד החל לנוע בציר מרג'- עיון, גשר החרדלה נבטייה לכיוון עין זחלתא, דיר אל כמר. עם תחילת התנועה קיבלתי מהמג"ד ידיעה שהריאו חלפים שלי הדרדר לואדי בירידות לכיוון החרדלה וכל החלפים מפוזרים בוואדי. אני השבתי למג"ד שאני אגיע ואחלץ את הריאו מהוואדי. כאשר הגעתי לריאו והנגדים שלי עם הנהג עומדים בצד הדרך עם חוסר אונים שאין מה לעשות במקרה הזה. אני לאחר הערכת מצב החלטתי שהריאו עם החלפים יחולץ ויסע איתנו בשיירה. ברשותי היה תומ"ת חילוץ שעגנתי אותו ושלחתי כבלים לריאו ההפוך בוואדי, במקביל שאר חיילי המח"ג אספו את חלקי החילוף שהתפזרו בואדי. את הריאו הצלחתי לגרור לכביש בצד, כמו כן חילצתי סרן אחורי שנתלש מהריאו ועם התומ"ת חילוץ הצלחתי להרכיב את הסרן, לקבע חצאי ציר לסרן, לסדר בלמים זמני לריאו. העמסנו את החלפים והריאו נכנס לשיירה עימי לכיוון צפון. דרך אגב הריאו הגיע עימי לקווי סיום לחימה, שרת אותי מספר חודשים וירד בדילוג הגדוד לרענון בשיבטה ושם נכנס לסנדא. כאשר הייתי מאסף של הגדוד נוצר עיקוב בגלל החילוצים וגרירת תומ"תים, אלפא וזחלד"ים. מצאתי את עצמי ואת הרק"מ התקול גוררים אחד את השני בשיירה מספר ימים לאחר שהגדוד הגיע לעין זחלתא, דיר אל כמר. זה הצריך אותי לפקד על השיירה מבחינה של חיילות והתנהגות בשטח אויב שהתבקש לקיים בכל לילה חנייה עם שמירה והתארגנות לנסיעה צפונה. הצירים היו פקוקים עם רעבי אגד התחזוקה של האוגדה והייתי צריך לתמרן ולדאוג לשיירה שלי כשבוע בלי שינה כאשר בדרך היינו צריכים להיות ערניים מול אייומי פח"ע שהתקבלו מאזרחי לבנון בדרך. כאשר הגעתי לאחר מספר ימים למיקום הגדוד פרסתי את המח"ג במסגרת המפקדה. ביצעתי הערכת מצב אחזקתית וניגשתי לגש"ח פלק"ד ד' שאמור לתת לי פיתרונות בדרג ב' וניפוק חלפים בהתאם. מגיע למ"פ הפלק"ד שמעדכן שהקרונות רקים ואין חלפים. הייתי מאוכזב אך ברגע של הברקה, לקחתי תעודת ספק של ק. החלפים בגש"ח במטרה לנסוע למצל"ח ולקבל חלפים ומכללים בשם הגש"ח. חזרתי לגדוד קיבלתי רשות מהמג"ד לקחת 4 ריאוסים וירדתי שיירה לנטפים והצגתי את עצמי כק. חלפים של גש"ח 162. ישבתי עם ספרי קטלוגים ורשמתי את מבוקשי ולאחר מספר שעות אני עם מנוע קמינס, מנוע לאלפא, פריטי מזקו"מ ועוד חלפים לתומ"תים, אלפות, נגמשים, רכב. חזרתי עם השיירה לגדוד וביצעתי החזרה לכשרות ונענסנו לשיגרת טיפולים עפ"י הפקודות. בביקור קחש"א 162 שראה והתרשם מרמת האחזקה עודד אותנו בחימוש הגדוד, רק ביקש שכל הבלאי שנשאר יועלה לגש"ח ולא ישאר בגדוד. בנוסף הגש"ח שכנראה לא ידע לקבל בקשר את מסוקי הסיקורסקי שהובילו בתלה מטען מזקום לנג"משים לטובתם ( הגדוד היה קרוב לגש"ח) אני עליתי מול הטייסים והכוונתי אותם לשטח פתוח קרוב לפריסת הגדוד וכך קיבלתי מזקו"מ לנגמ"שים שנצלתי לטובת ההחזרה לכשרות לכלל הנג"משים והאלפות בגדוד. בהמשך לההרצאה ציינתי את חשיבות ק. החימוש ומערך האחזקה בגדוד לתת תצומת לב בלחימה לגרירה וחילוצים והערכות מטבית עם כבלים וציוד לגרירה וחילוצים. כמו כן חשיבות המקצועיות והחוש הטכני תוך כדי לחימה למתן פיתרןנות אחזקה לגדוד וכמובן לכוחות שנקלעו בגיזרתם עם תקלות.  

תמונות המשתתפים בכנס

 

 

חיפוש מידע

כניסת חברים