[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

היחש"מ בנסיגה מדרום לבנון

@alt@
       רס"ן חזי הוכמן - סמג"ד היחש"מ

הנסיגה מדרום לבנון מאת סמג"ד הגדוד חזי הוכמן 

  • יום ראשון 21 מאי אחרי ארוחת הצהריים קורא לי המג"ד סא"ל דודו אלמקיס מעדכן אותי שהמצב ברצועת הביטחון על  סף  קריסה ושעלינו להיערך לכך במיידית .
  • לשם כך  פוקד עלי לרדת לסדנה ב. הלל ולהכין כח חילוץ ע"ב 2 נגמ"שי חט"פ וטנק חילוץ לסייע לנסיגה של הכוחות מאזור דרום לבנון.
  • אני יורד לסדנה , מעדכן את מפ' הסדנה סגן לוי שי שמגייס את את כל החיילים לסדנה לצורך זיווד הנגמ"שים וטנק החילוץ והכנתם ככח חילוץ . אני מבצע תדריך לכח  ולקראת ערב אני מדווח למג"ד שכח החילוץ מוכן למשימה .
  • הדי ההמולה המתרחשת באזור הביטחון נשמעים גם בסדנה ואנחנו מודעים לכך שאנחנו בעיצומו של תהליך ...
  • אנחנו משתדלים לא לדבר יתר על המידה בטלפון וגם כאשר מדברים אנחנו מעבירים דיווחים בקודים.
  • אני בערב מדלג לסדנה ק.  שמונה מעדכן את  מפ' הסדנה רס"ן ממן שמעון במתרחש ומנחה אותו להגביר את העירנות ולהיערך לתרחיש הלא צפוי כולל אפשרות פינוי כ"א "בלתי חיוני".
  • למחרת בבוקר מגיע המחש"פ אל"מ מיקי בניון והמג"ד סא"ל דודו אלמקיס וביחד אנחנו יוצאים לשטח כדי לבחון "שטח פריסה" עבור סדנת רק"ם ניידת לצורך ביצוע "החזרה לכשרות" לרק"ם שיוצא מרצועת הביטחון.
  • לבסוף בחרנו במשטח סמוך למוצב "טוליפ" והמג"ד מינה את מפ' נפח רס"ן עדי ברקו כמפקד המשטח .
  • בגזרה המזרחית היו 3 כניסות מרצועת הביטחון :
  • שער "טוליפ" נפתח לצורך כניסת אזרחי הדרום שביקשו מקלט בארץ וכבר בבוקר יום שני 22 מאי התחילו להגיע המונים וביקשו להיכנס לישראל.
  • שער ה"גדר הטובה" שימש כשער כניסה/יציאה כל ימות  השנה ועכשיו שימש כניסה של אזרחים ושיירות פינוי לוגיסטי של ציוד בעיקר ממפק' יק"ל .
  • שער "עגל" שימש את הצבא לפנות את מוצבי צה"ל וצד"ל מרק"ם ורכב צבאי .
  • עקב הנסיגה החפוזה ומטעמי ביטחון לא ניתן אישור להכניס רכב לבנוני לתחומי מדינת ישראל ולכן מעבר ה"גדר הטובה" נחסם ע"י כלי רכב מקומיים שפשוט נטשו את כלי רכבם על הציר ומיהרו לעבור במעבר לשטח מדינת ישראל .
  • אני זוכר שהמחש"פ פקד להביא את כל המלגזות במרחב כדי לפנות את הציר במעבר ומפ' ק. שמונה רס"ן ממן שמעון היה אחראי על אזור המעבר עד השעה 06:00 זמן שבו נסגרו השערים .
  • כמו כן היתה בעיה של נהגים שיסייעו  בפינוי נגמ"שים ורכב ממפק' יק"ל .
  • לצורך המשימה הזו גייסנו כל מי שהחזיק רשיון נהיגה ג'/נגמ"ש ביחש"ם אפילו טבחים התנדבו למשימה....
  • באותו הלילה הנהגים עשו מספר סבבים כדי להוציא את מירב הכלים מרצועת הביטחון בראשות  ס. מחש"פ סא"ל אייל אילוק שהשתלב במשימת הפינוי כנהג נגמ"ש .
  • חייב לציין הכל היה "תוך כדי תנועה" המידע לא היה מצוי בידינו וכך נוצר מצב שאלוף הפיקוד הורה לסגור שערים  בשעה 06:00 כאשר ריאו חץ שגרר מיכלית וגרר "סנצ'ורי" שקיבלנו כסיוע מסדנה קישון נותרו בצד הלבנוני של מעבר ה"גדר הטובה" עם כל הציוד שלא הספיקו לפנות מהמרכז הלוגיסטי במעבר.
  • לא היה זמן לעסוק במה שנשאר מאחור ... ביום שלישי 23 מאי בבוקר אחרי "ליל שימורים" כשסיימנו את משימת הפינוי נדרשנו להיערך לקליטת הרק"ם במשטח  ב"טוליפ" .
  • מפ' נפח רס"ן עדי ברקו הכין את המשטח ב"טוליפ" לקליטת הרק"ם ודאג לרכז/לקלוט את כ"א, האמצעים והחלפים הדרושים .
  • בוחני פיקוד והבוחנים בסדנאות בחנו את כלי הרק"ם ובעלי המקצוע "התנפלו" על הכלים במטרה להכשיר את  הכלים בהקדם האפשרי .
  • אני זוכר שכבר באותו היום הגיע לביקור ר' אט"ל האלוף זאבי פרקש והתרשם  מאוד מההתארגנות במקום.
  • עם סיום תהליך ה"החזרה לכשרות" הרק"ם הוחזר לקו החדש שלאחר הפינוי.
  • כח החילוץ שהוכן בסדנה ב. הלל לא הופעל במהלך הנסיגה וזה אומר שכל הרק"ם הצה"לי ששהה בזמן הנסיגה יצא עצמאית מרצועת הביטחון .
רס"ב שלמה אלמזריק - נהג חילוץ בפינוי

סגן המחש"פ היה אייל אלוק, עם גבס ברגל ומדדה על קביים. למרות זאת הוא נהג והוציא נגמשים. לא ידעתי לנהוג עליו היה לי חייל נהג שהיה בתובלה, אמרתי לו להוציא רק מאנים ונקניק מים טריילר וגם מיכלית סולר. אני וכל אנשי הקבע מסדנה קריית שמונה עולים על הרכבים שהיו בשיירה גדולה. כל אנשי צד"ל ברחו בשלב מסויים קיבלנו הוראה לא להוריד כלים למישטח הלבן בשער עגל בגלל המרחק מהגדר. והוצאנו רכבים לשער פטמה העיקר מאחורי גדר הגבול.
היה שלב שרכב חשוד ממולכד.

עזבנו לקראת בוקר. עזבנו גרר מסוג סנצורי של סדנת שימשון. כשבאנו בבקר עם גריקנים של סולר אני וממן המ"פ אנחנו רואים אנשי חיזבללה על הגרר והם מאימים עלינו עם נשק שלוף. ממן הוציא את הנשק הם עלו לגרר וברחו איתו ללבנון. ולבסוף בחזרה הספקנו לראות את הפיצוץ האדיר של מוצב ציפןרן כל מטולה והאזור רעדו מעוצמת הפיצוץ.

אל"מ דודו אלמקיס - מפקד היחש"מ בעת הפינוי הכי הכי הלילה של פינוי לבנון. היינו אחרי תרגיל פיקודי והתחושה היתה שהפינוי יחל בלילה. החלטנו לא לשחרר חיילים ונגדים הביתה ואכן הפקודה ניתנה והפינוי החל. המטרה היתה שעד הבוקר כל הכוחות והכלים יהיו מחוץ ללבנון. היחש"מ עם כל מפקדיו וחייליו היו שותפים מלאים למאמץ הפיקודי להוצאות כוחות צה"ל מלבנון. היחש"מ בהנחיית  חימוש פיקוד צפון  סייע בהוצאת רק"מ,רכב וצל"מ. פינוי מחסנים ומשרדים של יק"ל, צד"ל  ועוד. כולם כולל כולם נרתמו למשימה ועמדו בה באופן מעורר כבוד והערכה.
     
     
     

 

חיפוש מידע

חדשות ואירועים

כניסת חברים

חברים online