דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

רנ''ג במילואים יצחק מליח

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 26/10/2017

תאריך האירוע:

מספר צפיות: 3486


פרויקט ''נגדים מספרים'' - סמ''ר אביב נדל מיחידת מורן 8899 מראיין את רנ''ג יצחק מליח שפרש לאחר 35 שנים מצה''ל בשנת 1996 ובתפקיד שרטט.

פרוייקט ''נגדים מספרים'' מביא את סיפורו של חיל הטנ''א במרוצות השנים דרך עיניהם של נגדי החיל לדורותיהם. סיפור זה שזור עם התפתחותו של החיל דרך האתגרים המבצעיים היחודיים בהם עסקו נגדי החיל וביניהם רנ''ג יצחק מליח שכל שירותו היה במפעלי המש''א בנתינה אין סופית.

רקע כללי

יצחק מליח נולד בתימן בשנת 1943 ולא נמצא תאריך לידה מדויק. התגורר בישוב אליכין בין השנים 1956-1970, ולמד בבית הספר ''עמל'' בחדרה שם למד מקצוע מסגרות כללי. בשנת 1970 עבר להתגורר בעיר נתניה, בה הוא גר כיום. יצחק מליח נשוי ויש לו ארבעה ילדים, שלוש בנות ובן.

יצחק השתחרר משירות סדיר בשנת 1963, בשנת 1967 נקרא למילואים ומיד לאחר מכן חתם קבע עד לשנת 1996. יצחק השתחרר מצה''ל בדרגת רנ''ג והיה בתפקיד שרטט מרכבה בשחרורו. כיום אינו עובד.

שירות צבאי

  • יצחק מליח התגייס לצהל בחודש פברואר בשנת 1961. הוא עבר טירונות בבה''ד 4
  • לאחר מכן עבר לבה''ד 20 על מנת לעבור הכשרה. בהכשרת היסוד יצחק עשה קורס מסגר תותחים.
  • שובץ בבסיס בת גלים בחיפה, ושם היה בתפקיד טכנאי תותחים. אחד הקשיים שנתקל יצחק במהלך שירותו היה כאשר רצו להעבירו להיות מכונאי טנקים אך הוא התעקש שלא לעשות זאת, וזאת מפני שהיה לו קשה בתפקיד זה ובעקבות כך העבירו לתפקיד מסגר.

מסלול השירות

התפקידים שביצע לאורך שירותו היו במדור התכנון בענף הטנקים וברפ''ט בענף טוב''א. את התפקיד במדור התכנון של ענף הטנקים ביצע חודשים ספורים ולאחר מכן עבר לתפקיד ברפ''ט בענף טוב''א אותו המשיך לבצע עד שחרורו. יצחק מליח לא למד הנדסה כמו המהנדסים ששרתו בענף זה, אך הגיע לרמת מקצועיות גבוהה מאוד וזכה להיות חלק משרטוט מרכבה סימן 1-4 ואף טס לחו''ל כהוקרה לנגדים. תרומתו הייחודית הייתה שהיה שרטט מקצועי, חרוץ וטוב גם ללא תעודה חיצונית במקצוע זה, באחת הפעמים ביקש אותו אחד הקצינים ''לעזרה קצרה'' (9 שנים), אך מפקדו טען כי לא יאפשר זאת אלא רק בעד ארבעה מהנדסים מקצועיים ומנוסים בתחום. נוסף על כך, היה מארגן הטיולים והמסיבות של כל היחידה, כאמור 'גיבושון' הענף. יצחק מליח עד היום מתגעגע לתפקידו. יצחק התחיל את דרכו והגיע לשלבים המתקדמים ביותר, תפקיד זה הותיר לו רושם וזיכרון טוב ותרם לו הרבה. החברים המשמעותיים בעיניו היו אורי יחיאל, סבר ישראל , מגרו יעקב ושלום קורן. יצחק מליח רואה עצמו כיחיד סגולה שזכה לשרת בתפקיד זה במיוחד מהעובדה אשר למד הכל בכוחות עצמו ללא כל לימודים אקדמאים.

אתגרים מרכזים בתקופת השירות

אתגר אישי אשר חווה יצחק, היה להתמקצע בתפקידו כשרטט, לבד, ללא כל עזרה של לימודים אקדמאים. אתגר מקצועי עבורו היה לעבוד על לוח גחון, זוהי עבודה מקצוענית אשר עשה אותה ביסודיות, וכל סקיצה שהיה משרטט הייתה הופכת לחלק מהמרכבה. אתגר כאיש קבע היה עבורו המשכורת הנמוכה, כאשר היו הרבה אנשים שטענו כלפיו כי באזרחות היה מרוויח הרבה יותר כסף על עבודתו המקצועית, אך הוא אהב לשרת בצבא ואהב את תפקידו והמשכורת לא היוותה עבורו מכשול. בנוסף, ויתר כמה פעמים על תפקיד רנ''ג למען נגדים אחרים. אתגר עיקרי כמפקד היה ליצחק כאשר באחד הימים של מלחמת שלום הגליל, יצחק היה צריך לצלם מסמכים חשובים של המרכבה והייתה במשרד חיילת שצילמה ערימת דפים, יצחק אשר היה צריך לצלם מסמכים חשובים ביקש ממנה להזיז את הדפים לצד והתחיל לצלם את המסמכים שלו היא התרגזה מאוד וטענה כי הוא התנהג אליה בחוצפה, יצחק מנגד טען כי היה מצב חירום במדינה (מלחמת שלום הגליל) וכי צילום המסמכים היה דחוף, קראו ליצחק למשפט ושם הסבירו את הדברים וקבעו כי יצחק צודק.

 תרומת חיל הטנ''א לביטחון מדינת ישראל בתקופת שירותך

יצחק מליח מספר כי חיל הטנ''א בתקופתו פיתח ותיכנן את כל סימני המרכבה לדורותיהם , מסימן 1 ועד סימן 4 אשר בהם משתמשים עד היום באימונים ,מבצעים ומלחמות ישראל.

 אירוע מכונן במהלך השירות

במהלך שירותו הצבאי של יצחק ,היה צריך להגיש מועמדות לנגד מצטיין ולהראות את כל מה שעשה ותרם במהלך השנים, הבוחנים התרשמו מאוד ואכן זכה יצחק לנגד מצטיין בחיל. יצחק מספר כי השיא בעיניו היה כאשר המפקד שלו לא הסכים להעביר אותו אלא רק בעד ארבעה מהנדסים מקצועיים וטובים.

מאפיינים ייחודים של חיל הטנ''א על פי חוות דעתך

לפי דעתו של יצחק, חיל הטנ''א הוא החיל המקצועי ביותר.

 נפילת פקודים/עמיתים

יצחק מליח לא מספר על נפילת פקודים או עמיתים . אך סיפר כי לאחר מלחמת שלום הגליל , תחקרו את החיילים שהשתמשו במרכבות וכאשר הם גילו שהוא היה מהצוות אשר תיכנן ושיפר את המיגונים במרכבה הם התמלאו הוקרה ותודה כלפיו ואמרו שהוא הציל את החיים שלהם במלחמה.

סיכום

השירות הצבאי היה חוויה בשביל יצחק, הוא נהנה מכל רגע ומספר כי מרגיש שתרם המון עבור המרכבות. לדעתו הוא ייחודי בתפקיד זה מהסיבה שהתחיל את השירות ממדרגה נמוכה והגיע עד למדרגה הגבוהה ביותר ללא כל לימודים אלא רק בכוחות עצמו. הוא היה בין הראשונים שעשה את הסקיצה של המרכבה מהדגם הראשון והביאו את שרטוטה באורך 3 מטר לשר הביטחון וראש הממשלה. יצחק שירת במשך 35 שנים בסה''כ, מתוכם גם קיבל מהרמטכ''ל 7 נקודות זכות עבור הפנסיה כהוקרה על תרומתו.

 תמונות משירותו

סיכום הפרויקטור

הפרויקט היה עבורי כיף גדול, אני מרגיש מלא הערכה והערצה ליצחק מליח. אני חושב שהוא איש מיוחד אשר תרם רבות למדינת ישראל ולביטחונה, המקצועיות והיסודיות שלו ראויות לערכה רבה. התובנות שלי מהפרויקט הוא שאפשר להצליח בכוחות עצמך ולהגיע הכי רחוק שאפשר עם עבודה קשה יסודיות והתמדה.

 

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים