[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

סדנא 791

סדנא 791 (סדנת צריפין)

אני הגעתי למפקדת יחש"מ 652 בשלהי שנת 1965 לאחר סיום לימודי מכונאות טנקי שרמן (בעלי מנוע בנזין ודיזל) מתוך כוונה להשתבץ במסגרת סדנא יאזור שהיתה סדנת הטנקים והתותחים של היחש"מ.יחש"מ 652 באותם הימים היווה הגורם החימושי העיקרי של פיקוד המרכז ומפקדתו היתה ממוקמת במחנה צריפין. צמוד למפקדת היחש"מ הייתה ממוקמת סדנת הרכב של היחש"מ (סדנת צריפין – 791) בה טופלו כלי הרכב והאופנועים של פיקוד המרכז. בנוסף לכך היו בסדנא מחלקות עזר שכללו אופטיקה, פחחות, צבעיה, חרטיה, תקריה וכו'. ליחש"מ היו שייכות באותו הזמן גם סדנת יאזור (790) שהייתה אחראית על אחזקת הטנקים והתותחים והייתה ממוקמת על כביש יפו – רמלה מול הישוב יאזור וסדנת הרכב בית ליד (798) שהייתה על כביש נתניה – בית ליד מול מחנה "בית ליד". בהגיעי למפקדת היחש"מ סופחתי זמנית (כפי שהיה מקובל לגבי כל חייל חדש המגיע ליחש"מ) למשרד הרס"ר של סדנא 791 לעבודות מחנה עד לקבלת השיבוץ (לגבי היה ברור שזה לסדנא יאזור).מכיוון שהייתי חייל ממושמע (כמעט "יורם") רס"ר היחידה (רס"ר גולדשטיין יעקב ז"ל) שיבץ אותי אצלו כפקיד, התפקיד היה נוח מאד בעיקר בשל העובדה שהייתי פטור משמירות שהיוו נטל לא נעים. באותם הימים לא היו מגורי קבע בסדנא והחיילים גרו באוהלים בעלי 8-10 מיטות בכל אוהל והיציאות בתום יום העבודה היו מוגבלות (היה "אפטר" פעם בשבוע ויציאה לסופ"ש ביום שישי בשעות אחה"צ המוקדמות וחזרה ליחידה ביום ראשון בבוקר וזאת בכפוף לתורנויות).חיי החברה ביחידה היו מפותחים מאד מפני שהחיילים שהו רב השבוע ביחידה.רס"ר גולדשטיין יעקב היה שבע רצון מתפקודי והצליח לשכנע את קצין השלישות של היחידה להשאיר אותי בסדנא בצריפין ולא לשבצני ביאזור.כך שירתתי מספר חודשים והייתי מעורה בחיי היחידה ורכשתי חברים רבים (חלקם חברי אמת וחלקם "חברים" שרצו בקרבתי עקב תפקידי שכלל גם שיבוץ חיילים לתורנויות שמירה. המ"פ של הסדנא היה סרן אידלסון יעקב (בוצ'ו) ז"ל שלימים הגיע לדרגת אל"מ.

כמה חודשים לאחר גיוסי לצבא קיבלתי רשיון נהיגה (באזרחות) וקיוויתי שהורי יקנו לי רכב פרטי.חשבתי גם שכדאי שאלמד יותר טוב מכונאות רכב ואז אוכל גם לטפל ברכב שלי כשיהיה לי כזה ואכן פניתי לרס"ר היחידה וביקשתי ממנו לעבור ולעבוד במחלקת מכונאות "תיקוני דרך" בה אוכל לשפר את רמת מקצועיותי.אכן, כך קרה ומנהל העבודה הכללי של הסדנא רס"ר ראול סוחר ז"ל (רס"ר מקצועי ותיק שאהב את תפקידו בצורה יוצאת דופן) שיבץ אותי במחלקת תיקוני דרך עליה היה אחראי סמל רפי בכר שמימנו למדתי את הצעדים הראשונים בתיקון מעשי של כלי רכב.כשנה עבדתי במחלקה הזו ואז בעיקר בגלל שהחזקתי ברשיון נהיגה הועברתי למחלקת הבוחנים של הסדנא. להודות על האמת, באותה התקופה לא הייתי ברמה סבירה של בוחן רכב אבל "ניצמדתי" לבוחן רכב ותיק ומצטיין, רס"ל זריהן שמעון ז"ל שממנו למדתי את המקצוע המרתק של בוחן רכב. עם שמעון ז"ל הצטלבו דרכי בעתיד והיינו חברים אישיים שנים רבות. לימים, שמעון החליף את מנהל העבודה של הסדנא (ראול סוחר) ושנים אחר כך יצא לקורס קצינים.בתקופת מלחמת לבנון הראשונה בתפקידו כקח"ש חטיבה 5 חזר בנסיעה מלבנון יחד עם עוד שני קצינים וליד היישוב מחולה התהפך רכבם ושמעון שישב במושב האחורי נהרג בתאונה זו.

בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים, מחנה צריפין נחשב באותה התקופה יחידה קדמית בשל היותו קרוב לגבול עם ירדן (הגבול עבר באיזור גזר).הסדנא הוציאה חוליות חימוש ליחידות לוחמות שונות ובמסגרת גש"ח ואני ניסיתי לשכנע את המ"פ של הסדנא לשבץ אותי באחת הפלגות ללא הצלחה מכיוון שהייתי בן יחיד ולא היה ניתן בהתאם לפקודות הצבא לעשות זאת.בתום המלחמה החלטתי (בניגוד לדעת הורי) לחתום קבע.לאחר המלחמה צה"ל לקח כלי רכב רבים כשלל מהצבאות הערביים ולא הייתה אפשרות מעשית לטפל ברכבים הללו במסגרת הצבאית שנאלצה "למתוח אבריה" לשטחים חדשים בסיני, רמה"ג ואיו"ש. כמענה לכך הועברו מטלות האחזקה של כלי הרכב שנלקחו שלל למוסכים אזרחיים וכך הוקמו יש מאין יחידות מוסכי החוץ ביחש"מים השונים. אני עברתי במסגרת זו לעבוד כבוחן במוסך "סולל בונה" בירושלים שנתן מענה אחזקה לטנדרים ומשאיות שלל מהצבא הירדני מתוצרת "פורד". לאחר כשנתיים חזרתי לסדנא צריפין ומוניתי למפקד מחלקת הבוחנים של הסדנא בה שירתתי עד שנת 1971 ואז עברתי לשרת כאיש חימוש בימ"ח תותחנים איתם עברתי את מלחמת יום הכיפורים.

לאחר המלחמה הזו חזרתי לפקמ"ז שם שירתתי במשך כשש שנים כבוחן רכב ונגמשים בחוליית הביקורת של הפיקוד ובמסגרתה ערכתי ביקורות גם בסדנא בצריפין. בשנת 1980 "שיכנע" אותי מי שהיה קצין האחזקה בחימוש פקמ"ז ומפקדי הישיר רס"ן (אז, כשלימים קיבל דרגת סא"ל) ויניק יצחק לצאת לקורס קצינים אותו סיימתי בסוף אותה השנה.המשכתי לשרת בחיל החימוש כקצין בתפקידים שונים עד סוף שנת 1992 אז פרשתי בדרגת רס"ן לגימלאות בתפקיד מפקד סדנתמטכ"ל ועברתי "לקריירה שניה" במסגרת "מינהל הרכב הממשלתי".

השיגרה בסדנא צריפין:

כלי הרכב בצה"ל באמצע שנות השישים היו בעלי מכללים פשוטים יחסית, טכנולוגיה מתקדמת לא היתה קיימת והתיקונים בסדנא היו ברמת "דרג ב' שכללו בעיקר החלפות מכללים ולא שיפוצם.לרכב עם תקלות רציניות באחד ממכלליו היינו מחליפים את המכלול באחר ומעבירים את התקול לשיפוץ בדרג ג' (במש"א) והמשופץ היה מגיע לסדנא כעתודה להחלפה וכך הלאה.תקלות בדרג א' היו נפתרות ברמת היחידה ע"י אנשי חימוש ששירתו ביחידות (ברמת הגדוד וכו') עצמן.

חיי החברה היו טובים מאד בשל העובדה שהיינו נשארים בלילות, בצריפין היה בית קולנוע מרכזי שהיווה נקודת מפגש לחיילי צריפין מכלל היחידות מידי ערב והוקרנו בו סרטים חדשים (לעיתים עוד לפני שהוצגו בבתי הקולנוע בתל אביב) ומחיר הכרטיס היה שווה לכל חייל (עד כמה שזכור לי העלות עמדה על 27 גרוש), במקום היה מרכז מסחרי קטן עם חנויות סידקית ובגדים המתאימים לחיילים, סניף בנק אוצר החייל, דוכן למכירת פלאפל שלימים הפעיל אותו מי שהיה רס"ר המשמעת של סדנת יאזור, לוי יעקב ושק"מ.

היינו יוצאים מידי פעם לטיולי גיבוש ובמיוחד לאחר מלחמת ששת הימים לטיולים להכרת השטחים החדשים שהועברו לידי המדינה. מהסדנא בצריפין יצאו חיילים לקורס קצינים ולימים הפכו למובילי החיל כמו אפי למברגר (אל"ם) שהיה מפקד היחש"מ ומחש"פ, עמי סגיס (אלוף) שהיה גם קחש"ר וגם ראש אג"א.

הדמויות המובילות בסדנא צריפין במהלך שירותי שם:

רואה אני חובה להזכיר את החברים ששירתו איתי לאורך התקופה בסדנא 791 חלקם השפיעו עלי יותר ואחרים פחות (יסלחו לי אלה ששכחתי מפאת השנים שעברו) אך אין ספק כי היתה לסדנא ולמשרתיה השפעה על אישיותי ותפקודי במהלך שנות שירותי הצבאי: (לפי סדר בא"ב)

  • אשכנזי גבי – חבר לשרות, בוחן רכב במחלקת הבוחנים ורס"ר היחידה.
  • בכר רפי- אחראי מחלקת תיקוני דרך.
  • א.ע.צ בן-לוי יוסף ז"ל – אחראי מחלקת תיקוני משאיות.
  • גולדשטיין יעקב ז"ל – רס"ר היחידה.
  • הופמן אברהם – חבר לשרות, החליף אותי כאחראי מחלקת בוחנים בסדנא.
  • א.ע.צ טרגן מנחם ז"ל – אחראי מחלקת החשמל בסדנא.
  • יעקב נתן – חבר לשרות ולימים מנהל העבודה הכללי בסדא.
  • כהן אלי – חבר לשרות, בוחן במחלקת הבוחנים בסדנא ולימים עבר לפצ"ן ושירת בעיקר כבוחן רכב ביחש"מ 651.
  • א.ע.צ כלב שמואל ז"ל – אחראי מחלקת תיקוני משאיות.
  • לופטיג משה ז"ל – אחראי האחסנה בסדנא וביחש"מ.
  • א.ע.צ מלר יוחנן ז"ל – אחראי מחלקת תיקוני משאיות, אחראי מחלקת בוחנים, מפקד יחידת מוסכי חוץ של יחש"מ 652 ושל יחש"מ 650 עם איחוד היחש"מים.
  • משש שלום ז"ל – אחראי על המחלקות הכלליות בסדנא.
  • ניב אברהם ז"ל – אחראי מחלקת התפ"י בסדנא.
  • סגל חיים ז"ל – רס"ר היחידה.
  • סוחר ראול ז"ל – מנהל העבודה הכללי של הסדנא.

המ"פים של סדנא 791 בתקופת שרותי:

  • סרן אידלזון יעקב (בוצו) ז"ל, לימים אל"ם.
  • סרן לוי יוסף (ג'ו) ז"ל.
  • סרן גל (גלס) יעקב ז"ל, לימים סא"ל.
  • סרן שמידוב אהרון, לימים רס"ן.

 

תמונות משירותי

 

 

 

 

חיפוש מידע

חדשות ואירועים

כניסת חברים

חברים online