דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

דצמבר 2010- זה לא כל כך נעים לראות נגמ"ש תקול - כתבה מאתר צהל

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 24/01/2012

תאריך האירוע: 2010-12-20

מספר צפיות: 4777


 

זה לא כל כך נעים לראות נגמ"ש תקול
יום שני, י"ג בטבת התשע"א, 20 בדצמבר 2010, 12:05  כתבה מאתר דובר צה"ל
חייל
התקלות עוברות דרך מוקד מיוחד, המאויש במשך כל שעות היממה ודואג לשלוח במידת הצורך לשטח כתק''ל (כיתת תיקונים). צילום: דובר צה"ל
 
גרש
 
גרש
רס"ב ציון ורוטניקר
''אם הכלי מתקלקל בשטח, אנחנו מתקנים או מחליפים אותו לטובת המשך ניהול התרגיל''. צילום: דובר צה"ל
 

 
 
 
 
 
ובדיוק לשם כך קיימות פלוגות האחזקה של בסיס המילואים המרכזי של צה"ל, מל"י, המטפלות בכ-750 רכבים ומשוריינים מדי שבוע. המילואימניקים אמנם מתחלפים בכל יום א', אבל המכונאים נותרים תמיד אותם המכונאים

כמדי יום ראשון עוצרים אינספור רכבים בחנייה הסמוכה למחנה צאלים. מתוך מכוניות סוזוקי ורנו מגיחים חיילים רבים, פניהם מגולחות למחצה, לבושים במדי ב' עם ריח של כביסה מהבית. המילואימניקים העניקו זמן קצר קודם לכן נשיקה לאישה וליטפו באהבה את שערו של הילד, וכעת הם ניצבים, כמו בחלום נוסטלגי, מול בסיס צבאי בבוקר יום א'. הם עוברים בין שערי הבסיס וחושבים על דבר אחד: לעשות את העבודה המוטלת עליהם ולשוב למרק העוף שמתבשל על הכיריים. עד אז, הם יעברו לא מעט אימונים והכשרות, על מנת להותיר אותם כשירים למצבי חירום.
מחנה צאלים, שקולט אליו מדי שבוע מתאמנים רבים, למד עם השנים לאכלס את חיילי המילואים ולדאוג לספק להם שירות מלא ויעיל, אם באימונים ואם בסופר-שק"ם האדיר שבמרכזו (אגב, אם בדיוק תכננתם לרכוש פלזמה חדשה או סט מצעים מפנק, זה המקום). מאחורי הקלעים מתרוצצים לא מעט נגדים, קצינים וחיילים סדירים, שדואגים לתפקוד השוטף של האימונים. ביניהם, נמצאים במרוץ מתמיד סביב השעון אנשי החימוש. זה הזמן להכיר את פלוגות האחזקה והרק"ם (רכב קרב משוריין), הפתרון המהיר והאיכותי ביותר למנוע שהחליט לשבוק חיים במהלך תרגיל באמצע המדבר.
מוקד תקלות שלום, במה אוכל לעזור
מדרכה אדומה ואדניות נענע טריות מקבלות את פני המגיעים לאגף הרק"ם. אחרי שהכין תה מהביל עם מספר עלים ריחניים בתוכו, מתיישב הסמ"פ, רס"ב ציון ורוטניקר, להציג את תחום האחריות האדיר של פלוגתו. "אנחנו מטפלים בכלים כבדים רבים שנמצאים במחנה ובהם נגמ"שים, 9D, טנקים, תומ"תים (תותחים מתנייעים), טילי עורב וגיל, כלי הנדסה ומערכות בקרת אש".
רס"ב ורוטינקר מסביר ש"אם הכלי מתקלקל בשטח, אנחנו מתקנים או מחליפים אותו לטובת המשך ניהול התרגיל. לרוב, הרק"מים עוברים אצלנו טיפולי א' ו-ב', ואם המצב חמור (טיפול ג'; ד"ב), אנחנו שולחים אותם למחנה נתן". המענה נעשה בצורה כמעט מיידית, "לרוב, כאשר מילואימניק מתקשר אודות התקלה, אנחנו משתדלים לתקן אותה בטווח של שלוש שעות".
התקלות עוברות דרך מוקד מיוחד, המאויש במשך כל שעות היממה ודואג לשלוח במידת הצורך לשטח כתק"ל (כיתת תיקונים): רכב הנושא כלי עבודה וחיילים המוסמכים לטפל במגוון הבעיות שיכולות לצוץ בכלי האימונים. בעוד בשטח עמלים המכונאים והחשמלאים על הכבלים, מתבצע תיעוד מקיף של התקלה, הן באגף החימוש והן במוקד.
בעיני המשוגעים לדבר, אין דבר עצוב יותר מנגמ"ש "תקול". כדי להשאיר את התובות הזוחלות הללו במצב אופטימלי דואגים במחלקת נגמ"ש לבחון באופן שוטף את רבבות הכלים הנמצאים בריבונותם. לשם כך מוסמכים בוחני נגמ"שים, שיודעים להבין לליבו של היצור המתכתי ולתקן את השבור. את המקצוע הם רוכשים בצאלים.
חמשוש? לא כל כך מהר
שעת בוקר מוקדמת, וסרן גאנם עלי, מ"פ אחזקה, כבר קולט למשרדו נגדים ששוטחים בפניו תקלות שלא מפסיקות לצוץ. גם כמ"פ עלי לא נח לרגע, ושקוע בעבודה מכף רגל ועד ראש. "אנחנו כ-120 איש, החל מרמת המ"פ ועד לאחרון החיילים הפשוטים, המתמודדים עם 750 כלים הפעילים בכל שבוע במל"י", הוא מספר. "יש כלים שיש לבדוק לפחות פעם בשבוע. החיילים עובדים ימים כלילות, כאשר ימי חמישי הם הקשים ביותר, משום שיש להישאר לעיתים עד השעות הקטנות של הלילה כדי להכין את הרכבים ליום ראשון הממשש ובא. לא פעם הם רואים איך החברים במחנה צאלים עוזבים ב-17:00 אחר הצהריים בעוד הם נשארים לעבוד".
סרן עלי מספר כי העבודה על המורל אצל החיילים עומדת על סדר היום הפלוגתי. הדרכים לשיפורו ושימורו מגוונות: מימי כיף ושיחות אישיות ועד תכנונים להקמת מגורים בפלוגה לצד מגרשי כדורסל וכדורגל. המטרה העיקרית היא לאפשר הפוגות קלות מהעבודה האינטנסיבית והשוחקת.
טוראי שי גל, מכונאי רכב בפלוגת אחזקה, מרוצה מאוד מהמקום אליו הגיע. "אני אוהב את האנשים והמקצוע", הוא אומר בגאווה, "גם באזרחות למדתי מכונאות, זה תמיד עניין אותי. מגיל קטן התעסקתי בתחום דרך עבודות מזדמנות, ואני מקווה לחתום כאן קבע בהמשך או לעסוק ברכבים באזרחות".
הסיור בפלוגה נחתם במחלקה הייעודית, המותאמת להעניק מענה לשעת חירום בתחום של מכליות דלק ומים, מנופים, גנראטורים וכד'. רס"ב יוסי מסיקה, מנהל המחלקה, בוחר לציין את הייחוד של מל"י מול בסיסים אחרים בתחום החימוש. "המיוחד במל"י זו הפעילות והדומיננטיות של המקום", הוא מסביר. "הלחץ והריגושים שיוצרים האימונים שונה מאלו שבמקומות אחרים, וגם התמהיל של המילואימניקים, הנגדים והסדירים יוצר מפגש בין אנשים מכל הארץ. איש המילואים עוזב את המשפחה והעסק, מקריב בדומה לנו שעות רבות של בית, ומגיע לעבודה. יש מפגשים מעניינים ומפרגנים עמם, שמעודדים להמשיך ולעבוד".
צפה באלבום - מרכז מורשת משא

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים