[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

השועט

סיפורו של פרוייקט השועט

גולת הכותרת של הפיתוח ביחידה היה ללא ספק "השועט" . בפרוייקט זה לקחו חלק בשיתוף פעולה הדוק גופים רבים ביחידה החל מן המדור הטכני , דרך מדור תו"פ ומדור הנדסת ייצור וכלה בגורמי הביצוע למינהם בב"מ 5 ומחלקת הדגמים שבמפעל ההרכבה.

סיפור השועט מפיו של אחד מאבותיו ברוך בו יהושוע אשר ליווה את היחידה במשך 17 שנה. נשמע כמבצע מאורגן היטב, הן במושגים מנהליים אזרחיים והן במושגים צבאיים.

רעיון השועט נולד משלל נגמשי בטר 152 ומשאיות זיל רוסיות, לאחר מלחמת ששת הימים.  מאחר שהנגמש הרוסי גלגלי עטו עליו הדרגים המתחזקים בתקווה להשמישו ככלי לביטחון שוטף גלגלי שיהיה זול בהרבה מתחזוקת הזחל"מ. לאכזבתם נתגלו ליקויים רבים בכלי הרוסי שהפכו אותו לקשה ביותר לאחזקה , במיוחד לאור חלקי חוסר חלקי החילוף.

כלי בעל מכללים דומים היית משאית הזיל הרוסית. בבדיקות ראשוניות התברר כי משאית זו היא חיקוי מוצלח של המשאית גימסי ואף מוצלח ממנה בכמה תכונות חשובות. על בסיס ידיעה זו הוחלט ביחידה לנצל את המשאית הרוסית ולהרכיב עליה את תובת הנגמ"ש הרוסי המשוריינת.

באישור מפקד היחידה בוצע פרוייקט בדיקת היתכנות פנים יחידתי , בו הורכבה תובת בטר 152 על שלדה ומכללים של משאית זיל תוך הארכת התובה בטלאי. לסיכום הבדיקה התקבל נגמ"ש כילאיים נוסע אשר הוצג בפני מפקדת קצין חימוש ראשי. אנשי מקחש"ר הופתעו מן התעוזה ביחידה, שהביאה לביצוע שינוי יסודי כל כך ללא סיוע חיצוני.

ראש אג"א וקחש"ר אשר בפניהם הועלה הנושא , חקרו ובדקו היטב את ההיבטים השונים של הנושא , ובאמצעות אנשיהם נקבע כי יבנה בטר 152 עם מכללים של כלי מערבי (משאית ריאו) ולא על בסיס משאית הזיל הרוסית.

תוך כתיבת אופיון על ידי מקחש"ר ויישום תוצאות בדיקות מעמיקות של לקחי מלחמת ששת הימים, אשר הוכיחו את חשיבותו הרבה של מיגון בפני מיקוש. והגדלת בטחון הצוות בכלי , הוחלט על בניית תובה חדשה וניתן שם קוד למשימה "השועט" אלוף במיל עמוס חורב , מי שהיה שנים רבות קצין חימוש ראשי ובעת בניית השוחט היה ראש אג"א מספר: לבניית היו שתי סיבות :

·         האחת כלכלית

·         השנייה מבצעית

הזחל"מ ככלי רכב לא עמד בצורה נאותה בפני מוקשים היו לו כמה בעיות  - מיכלי הדלק היו מתחת למושבים ...חשבנו על מבנה גוף,  שיעמוד בצורה נאותה בפני מיקוש ובפני שריפה של כלי הרב במטרה לאפשר הישרדות מירבית של אנשי הצוות.

כמו כן הזחלמים הם כלי רכב יקר מאוד בגלל מחיר הזחלים , לכן הוחלט על שימוש בגלגלים. למעשה התחלנו בבטר  הרוסי, אך הגענו למסקנה שצריך להפרד מהענין. גם רצינו להרכיב מנוע צה"לי סטנדרטי ....למעשה היה זה כלי רכב השלם מתכנון מקורי שלנו מתחילתו ועד סופו.

על אף תוספת המחיר מצאו אז אנשי אג"א כי מחיר שרשרת זחל"מ ביטחון שוטף הנע במשך שנה יותר יקר ממחירו של שועט חדש. ניתוח כלכלי ומבצעי היו הגורמים שהביאו למתן אישור אג"א למקחש"ר לאפיים את הכלי במתכונתו החדשה.

ביחידה הוחלט ללמוד בפרוייקט פיתוח זה לא רק את ההיבטים הטכניים , אלא גם את ההיבטים הארגוניים. בשלב ראשון נרשמו כל הפעילויות ובעלי המקצוע הדרושים. נרשמו כל הפעולות התכנון, בניית מוקאפ , פעולות הרכישה וההצטיידות וכן כל פעולות הייצור והבנייה. מעל 1500 פעילויות שונות נרשמו בסדרן המתוכנן על גבי תוכנית פרט והוזנו למחשב על ידי ראש מדור הנדסת ייצור דאז – חיים שמעון.

בעזרת אג"א הוקצבו שעות מחשב ליליות, ואז פעמיים בשבוע הוזרמו תוכניות מחשב עד קבלת תוצאות סופיות. התקבלה תוכנית למופת. אותר נתיב קריטי, עליו יש להשגיח בעת הביצוע. אותרו משאבים וכוח אדם נדרש לכל סוגיו. נמצא כי דרושות 6,000 שעות תכנון ו- 6,000 שעות ביצוע לבנית הדגם הראשון. נבנה דגם מוקטן מפח דק והתוכנית שלו הוצגה בפני קצין חימוש ראשי. ניתן אישור ולוח זמנים.

עם מתן האור הירוק הוחל בביצוע. נבנה דגם בגודל טבעי מלוחות לבידים. בדגם הורכבו המכללים השונים. אחרי דגם זה נבנה דגם מפח ברזל. במשך התקופה כולה התרכזו ראשי הצוותים מידי בוקר במשרדו של ברוך הורוביץ ובדקו את התקדמותם. השתתפו במעקב הן אנשי התכנון היחס למשימות טכניות, הן אנשי הרכישות והארגון והן אנשי הביצוע. כל יום נרשמו הפעילויות שבוצעו והושוו לתכנון.

כל יום נדונו הבעיות שהתעוררו במהלך העבודה. קירות משרדו של ברור הורקוביץ היו מכוסים בתאור עדכני של שלבי בניית הדגם. כל עבודה הועברה לביצוע בליווי כרטיס מחשב ותיק מושלם. בגמר כל פעילות חתם בוחן של הכרטיס והוא הוחזר להנדסת ייצור. פעמיים בשבוע הוזן המחשב ועודכנה התוכנית. הלחץ לסיום העבודה היה אדיר. הן מטה והן אנשי בתי המלאכה נשארו לעיתים מרצונם עד חצות במטרה לקדם את בניית הכלי. בתום התקופה המתוכננת נסע השועט הראשון.

מאחר שמגמתו של השועט היתה בעיקר עמידות בפני מיקוש, הושקעה מחשבה רבה הן במבנה הגאומטרי והן בצורת הריתוכים. כשהדגם הראשון נסע, נבנה דגם שני בו יושמו לקחי כל המחקרים באשר לעמידות בפני מיקוש. התובת יוצרה בשיטה שלא היתה מקובלת עד אז, והיתה קשה לביצוע – כיפוף פלדות שריון, מיכלי הדלק הורכבו על הדופן החיצונית ובכך הושגו בראש ובראשונה – מתן הרגשת בטחון ללוחמים ומניעת התלקחות פנימית, ושנית מיגון כפול על ידי דפנות ושלישית נפח פנימי גדול יותר. התוצר שהתקבל עמד היטב בכל ניסויי המיקוש והוכיח עמידות טובה יותר לכל נגמ"ש שהיה ידוע לנו באותה עת.בעת הניסויים הראשוניים הסתבר שקיימות בעיות אוטומיטיביות בקרור המנוע ובמתלה בפתרון שתי בעיות אלו הושקעו מאמצים רבים, שהעלו לבסוף פרי.

להרכבת מנוע דיזל בזחל"מ הועלה רעיון סטנדטיזציה במנועי כוחות היבשה, והוצע שימוש במנוע G.M.  שאחר כך גם נבחר כמנוע הזחל"ד. על פי החלטת ראש אג"א נשלח אז ברוך הורוביץ לארה"ב, ובמקביל לבחירת מנוע לזחל"ד נקבעו גם אופיוני מנוע השועט. תוך שלושה חודשים מעת חזרתו מחו"ל הותאמה תובת השועט לקליטת המנוע החדש. ב-15 בפברואר 1973 הותנע הושעט השני ונסע.במשך שנת 1973 עבר השועט את שבעת מדורי הגהינום בניסויים מכל הסוגים. אך אז פרצה מלחמת יום הכיפורים אשר דחקה את הנושא, כנושאים רבים אחרים.לאחר המלחמה ותקופת התארגנות צה"ל אושרה ההצטיידות בשועט בדרגים שונים. אך לבסוף בגלל בעיות תקציביות הנושא הוקפא. אומר אלוף (מיל') עמוס חורב, שסיים תפקידו כראש אג"א בשנת 1972:"למעשה כראש אג"א הקצבתי מימון לייצור ----- לא המשיכו במשימה.חבל."

מתנת פרידה מאלוף עמוס חורב, הכתובת על שלט ההקדשה: אבי הרעיון שהביאו ל"שעטה" מפקד מש"א 7200 וסגל פיקודיו  15.2.73

 

 

שועט "3": דנינו ורוברטו ססניסלסקי על גבי תבנית הכנת התובה.

 

צביקה רוזפלד "עמוד התווך בבניה" מפעיל את מתקן היפוך התובה.

 

 

שועט "3": שמעון דנינו בריתוכי גחון.

כיום קיים תיק שרטוטים מושלם, מפרט טכני מושלם וחוזר בין משרד הבטחון לחברת "נמדע" על פיו הושאל הכלי למשך שנה במטרה לבדוק אפשרות יצוא.

שועט דגם סופי "ערוך לקרב". בדגם זה מנוע דיזל ותיבת הילוכים אוטומטית.

 

חיפוש מידע

כניסת חברים

חברים online