דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

בס"ד

אוקטובר 2021

מסלול צבאי שלי כקצין חימוש מסלול אגמי מאי 86

שמי צמח בן אהרון אני יליד 1967 גר וחי במושב גבעת יערים שבהרי ירושלים.

1. התגייסתי במאי 86 אחרי שנת עתודה (בקיץ 85 עשיתי חודש טירונות 02 לפני העתודה וחזרתי ללמוד טכנאי מכונות) למסלול שנקרא "קורס קציני חימוש אגמי איכותי"
  2. התגייסנו קבוצה של 25 עתודאים למסלול שהגדיר אותנו מסלול ניסיוני להכשיר קציני חימוש גדודיים איכותיים.
  3. המסלול החל בטירונות 03 (השלמה מהטירונות שכולנו עשינו שנה קודם) לשם כך הצטרפנו למסלול קורס מ"כיות בנות, במסגרת הטירונות ביצענו שבוע ניווטים!!! שבוע שטח ושאר הטירונות.
  4. מיד לאחר הטירונות הגענו כולנו לקורס יסוד בבה"ד 20. בהגדרה היה זה חודש וחצי קורס מכונאי נגמ"ש לכל דבר, מתוך כוונה שכל מי שייפול בקורס ימשיך כמכונאי נגמ"ש וכן בשלב השירות סדיר בגדוד נשמש גם כמכונאי נגמ"שים!
  5. לאחר חודש וחצי ביצענו קורסים מזורזים לכל מקצועות החימוש!!! וככה השלמנו הכשרה של יותר מ 4 חודשים!!! בבה"ד 20 . הקורסים היו מכונאות טנקים, חשמל טנקים, חמש צריח, אופטיקה, נשק, צב"מ, חילוץ ועוד בסיום הקורס היה לנו מושג (ואפילו יותר) בכל המקצועות.
  6. לאחר הקורס נשלחנו כל אחד לגדוד אחר (כמובן רק לגדודים) אני זכיתי לשרת בגדוד 196 בשיזפון גדוד הקק"ש!!!
  7. בגדוד שימשתי בנוסף למכונאי נגמש גם לנהג הנגמ"ש של הקח"ש וגם כעוזר שלו ולמדתי אצלו את כל נהלי העבודה ח"מ ועוד, בגדוד הייתי בערך 8 חודשים!!! כחייל מן המניין ובתום התקופה פשוט חזרנו לבה"ד 20 הכנה לקורס מ"כים חי"ר בגדוד 450!!! אמנם חודשיים במקום שלושה חודשים אבל בגדוד צנחנים לכל דבר.
  8. לאחר קורס מ"כים חזרנו לתקופה קצרה מאוד לבה"ד 20 להכנה לקצינים ומשם הגענו כולנו לקורס קצינים אגמי יחד עם שיריון, תותחנים, הנדסה קרבית ועוד יחידות מיוחדות. 3 חודשים בה"ד 1 .
  9. השלמה חיילית בבה"ד 20 3 חודשים נוספים ודרגות קצונה.
  10. בקורס קציני חימוש היו 4 צוותים, המסלול שלנו התפזר בין הצוותים, בעיקר היו מהנדסים וקציני חימוש בסיסי אולם לאורך כל הקורס היינו המצטיינים כמעט בכל תחום וגם מצטיין קורס היה משלנו.
  11. סיימנו 17 קצינים מהמסלול כש 15 מתוכנו הלכו לגדודים.
  12. אני הגעתי לגדוד 403 תותחנים לשמש ממח"ג ישר לקלקיליה במסגרת האינתיפאדה הראשונה.
  13. שימשתי כממח"ג כ 8 חודשים ואחרי הדחת קצין החימוש הגדודי קבלתי את תפקיד קח"ש הגדוד. הייתי הסג"מ היחיד בצה"ל עם רכב לבן מלא כולל ת"ש (עד היום אני שומר את סיכום הריאיון) אחרי אישור מיוחד של אלוף פיקוד מרכז!!!
  14. שימשתי כקח"ש במשך שנה וחצי ובתקופת לבנון (שער העגל) הגשתי קבילה על סגן מפקד האג"ד על השפלה מול חיילי. הסיפור אם תרצה בפרטי אבל שוקי קראים שהיה מפקד פלוגה ייעודית בבית אל הורה עליי להגיש קבילה לאחר צעקות וקללות של סגן מפקד האגד (בגלל מלגזה שלא נכנסה לטיפול) בכל מקרה לאגד ארטילרי 215 של אוגדה 182 קראו בזמנו למפקד האג"ד ולסגנו הפלטה והמטורף (אני קצת הסתבכתי עם המטורף).
  15. סיימתי את קו לבנון ירדנו לבסיס בבקעה וקורא לי מפקד האוגדה תת אלוף חן יצחקי יחד עם קח"ש אוגדה סגן אלוף טומי ליבוביץ ומבקשים שאעשה פרויקט לאומי. מעבר לגדוד שריון  195 של חטיבה 500 כולל אימון הסבה הכנה לקו סגול וקו סגול (שער העגל) . אני סגן צעיר מאוד מקצועי ומאוד חדור מוטיבציה ואני נענה לאתגר. לגדוד אין קח"ש ואין ממח"ג!!!!!!
  16. אני מגיע לאימון הסבה של טנקי מג"ח 6ב לטנקי 7 כשלקראת לבנון יש להם תוספת של 7 טון לערך כולל צריח משופר וכבד מאוד, פלטת גחון (אני קבלתי את הראשונות בצה"ל-כולל קורס כמה ימים בבה"ד 20 להתקנה שלהם על הטנקים) , נוכרי, מתקן לגנרטור וגנרטור לארטישוק על מנוע 650 כ"ס והינעים סופיים לא משופרים.
  17. משך 8 חודשים כמעט תוך כדי תנועה אני מחליף בגדוד את כל המנועים ואת כל ההינעים הסופיים בטנקים בנוסף לשאר תפקידיי כקצין חימוש גדוד בשריון בקו סגול.
  18. מאחר ואני קצין אגמי אני משמש בלבנון גם כמפקד שיירות, עובר תפקיד מטורף בכל קנה מידה קח"ש חטיבה 500 הוא לא אחר מאשר עופר גולינסקי (מפקד בה"ד 20 בפעם האחרונה שפגשתי בו).
  19. לאחר סיום קו לבנון צורם קצת אחרי שכבר מספר חודשים היה לי קח"ש מחליף וממח"ג ביקשתי להגיע להיות עוזר קח"ש חטיבת הנח"ל הפיקוד התנא את התפקיד בחתימה לשנה קבע אני סירבתי וקבלתי עונש להגיע לאוגדה 720 להיות מפקד המת"א. נשארו לי 5 חודשים להשתחרר אני סירבתי להתפנות כמעט שבוע ישבתי במשרד של המחש"פ ואמרתי אני רק לשטח עד שהגיע קח"ש האוגדה שוקי קראים שמאוד אהב אותי (הוא מהקבילה) והודיע לי שהוא המפקד שלי נתן לי תנאים מצויינים וככה סיימתי השירות כמפקד מת"א 720.
  20. במילואים הגעתי בשנת 90 לגדוד שריון ושימשתי כקצין חימוש הגדוד במשך יותר מ 25 שנה!!! עם סגירת הגדוד מג"חים עברנו עם כל פלוגת מפקדה לגדס"ר שהוקם לפני כ 17 שנה.
  21. שוחררתי ממילואים בגיל 51 לפני 3 שנים אני עדיין בקשר הדוק עם חיילי החימוש בגדוד עם המון חוויות.
  22. במהלך שירותי כקצין חימוש גדודי הגעתי אחת לכמה חודשים להרצות בבה"ד 20 גם לקורסים של חיילים שמגיעים לגדודים וגם בקורס קצינים לספר להם על החוויה כקצין חימוש גדודי.

זהו בפירוש דוגמית קטנה מהשירות שלי כשכמובן השירות מילואים באינתיפאדה השנייה היה מאוד משמעותי עם הטנקים ויש עוד המון סיפורים ואגדות אבל אני בטוח שזה היה מאוד ייחודי במיוחד לאור העובדה שהיו בס"ה 5 מחזורים כמו שלי והמסלול שונה להרבה יותר קצר ואח"כ לדעתי הורידו את הקורס מ"כים ואת קורס הקצינים האגמי.