[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

תרמיל פגז שהצטודד / אביטל גבע - סיפורו של חשמלאי המגח

@alt@

תרמיל פגז שהצטודד  / אביטל גבע

סיפורו של רב סרן במילואים אביטל גבע על תקופת שירותו כחשמלאי מג"ח. אביטל מספר על תקלה מסוכנת שקרתה לו כחשמלאי. הסיפור הוא על הנחיה שאביטל קיבל לפרק מינוסים ממצברי טנק מג"ח תקול , כאשר יש פגז תקוע בין הצריח לתובה. יש חובה לנתק את המינוסים של המצברים לפני כל פעולה, כדי למנוע התפוצצות הפגז. פעולה מסוכנת מאוד.

 

בתחילת שרותי הצבאי הייתי חשמלאי טנקים בגדוד 532 בשיזפון קמ"ט מגח שנת 1984.האירוע התרחש במהלך תרגיל צוות בקורס מפקדי טנקים. לאחר שבוצע ירי  פגזים מקו עמדות החל הטנק בגלישה לעבר היעד תוך כדי ירי,תרמיל של פגז שנפלט לאחר ירי היה על ריצפת הצריח ובמהלך צידוד הצריח נתקע בין התובה לצריח במצב כזה שסיבוב הצריח לחץ את התרמיל לאזור מעברי כבלי החשמל שנקרא מסעף א'. התרמיל פצע את כבלי החשמל הראשיים ובכך גרם לקצר מלא בין גוף הטנק למתח שיוצא ישירות מהמצברים. במגח המצברים נמצאים מתחת לצריח אחרי הנהג. כתוצאה מהקצר נוצרה שרפה, הצוות עצר את הטנק , הופעל מטף כיבוי וכל אנשי הצוות חילצו עצמם במהירות מחשש להתלקחות של שאר הפגזים , תוך שהמקלעים נותרו טעונים. במקביל הצוות ניסה לשחרר את התרמיל על ידי צידוד בידית הצידוד הידני, אך פין הגזירה נשבר והמערכת לא עבדה. כמובן שהמערכת החשמלית היתה מושבתת.

לתוך זה נכנסתי

היינו עם החוליה הטכנית בשטח באזור הכינוס ולקחו אותי עם ג'יפ לטנק. לקחתי את ארגז התחמושת ה - 05 ששימש לי ארגז כלים. כשהגענו לטנק נכנסתי לצריח וראיתי את הקצר עדיין חי ובוער. לא חשבתי הרבה – הייתי ממוקד מטרה - ניסיתי לצודד את הצריח ידנית והבנתי מה שהבינו לפני שזה בלתי אפשרי. פתח השרות של המצברים מהצריח לא היה מעליהם. בשלב הזה הגישה היחידה היתה מתא הנהג ועברתי לשם. בתא הנהג הצלחתי בקושי להגיע לקצה המצברים, ניסיתי לשחרר את קטבי המינוס שהיו קרובים אלי אך היה בלתי אפשרי לשחרר אותם. ידעתי שהמינוס של כל מצבר מחובר שם לריצפת הטנק. בוקסה 9/16 עם מאריך הגיעה לנקודת חיבור ושיחררתי את החיבורים אחד אחד, הרמתי את קצות הכבלים ועטפתי בסמרטוט. בזה הסתיים הקצר וכל הסכנות שהיו בטנק.

אבל אז התחיל הבלאגן שלי... כשיצאתי מתא הנהג הרגשתי שאני לא נושם. נחנקתי. נחנקתי – מהשרפה, ממטפי הכיבוי, מהגזים של המצברים ומהפודרה – הכל התערבב לי בגרון. אני זוכר שכרעתי על הפודרה ולא ידעתי מה לעשות. עברו לי מול העיניים כל המשפחה. כל הזמן הייתי מוקף באנשי הצוות ובטח עוד שהתקבצו שם, מישהו דחף לי מימיה עם מיים וזה שחרר את הסתימה. הגרון צרב עוד כמה ימים...בשבוע שלאחר מכן נתבקשתי לעבור ביחש"מ בג'וליס ולאסוף משם רתמת מסעף א, לקחתי את כל המשקל הזה בצ'ימידן שלי והחלפתי בגדוד את כל הריתמה, פעולה שבדרך כלל נעשית להבנתי בדרג ג'.

30/7/2021

מסלול שירותו הצבאי

  • גיוס נובמבר 1983 קורס חשמלאי טנקים מגח

  • חשמלאי מגח בגדוד 196 ובגדוד 523 בחטיבה 460.
  • קורס קציני חימוש פברואר 1986
  • ממח"ג בגדוד 433 ולאחר מכן 195 בחטיבה 500. בגדוד 195 תיפקדתי כממלא מקום קחש בקו לבנון כולל הכנות לכניסה בנפילת רון ארד.
  • מפקד מט"א 408 בבית אל
  • קצין חימוש יחנ"ט 94 "דוכיפת" בתקופת ההקמה של הגדוד כגדוד נ"ט אוגדתי. בגדוד עברתי תאונת דרכים קשה כשהייתי נוסע בטנדר 504 שהתהפך ליד שכם. בתאונה זו נפצעתי בינוני ואני סוחב נכות עד היום (אבל מתעלם...)
  • עברתי תקופת שיקום ביחש"מ 650 בהחסנה.
  • עוזר קצין חימוש אוגדה 340 – אוגדת שיריון מילואים מטכלית שם בין השאר עסקתי בהכנות למלחמת המפרץ.
  • קצין חימוש אגד תחזוקה 816 בחצור

השתחררתי בשנת 1992 ומאז עוסק בתחומי החשמל השונים בעסק שבבעלותי.

תמונות משירותו הצבאי של אביטל

 

חיפוש מידע

כניסת חברים

חברים online