דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

תאריך האירוע: 2030-01-01

מספר צפיות: 2340

המוצג בדף זה הוא תוצר עבודת האיסוף של רס"ן פארס חמוד , קט"א חטיבה 226

במלחמת ששת הימים נקראה החטיבה חטיבה 80, ופיקד עליה אלוף משנה (לימים אלוף) דני מט.

החטיבה כללה 3 גדודים :

• גדוד 57 בפיקוד אפרים ברנד.
  • גדוד 65 בפיקוד לוי חופש.
  • גדוד 98 בפיקוד אלישע שלום.

החטיבה גויסה כבר בחודש מאי 1967 ויועדה לשמש כעתודה מטכ"לית. החטיבה סופחה לאוגדת שרון והשתתפה בקרב ההבקעה באום כתף. חיילי החטיבה נחתו ממסוקים בעורף הארטילריה המצרית ופגעו בה אך גם סבלו נפגעים רבים.

אחד מגדודי החטיבה, גדוד 98 בפיקוד אלישע שלם, סופח בתחילת המלחמה לחטיבת קרייתי וסייע לה בקרבות באזור לטרון ורמאללה. הסיירת החטיבתית השתתפה בקרב על ירושלים, והובילה את כיבוש מתחם אוגוסטה ויקטוריה שעל הר הזיתים. הניסיון הראשון לכבוש את ההר נכשל, כאשר הסיירת ופלוגת הטנקים שנעה לפניה טעו בדרך, המשיכו לגשר גת שמנים וספגו אש כבדה מחומת העיר העתיקה. הקרב נודע כ"קרב גשר הסיירת" למחרת השתתפה הסיירת בכיבוש הרכס, והמשיכה בכיבוש א-טור, אבו דיס ואל עזרייה.

בשלב השני של המלחמה הופנתה החטיבה לגזרת רמת הגולן. גדוד 65 הועבר תחת פיקוד חטמ"ר 3 והשתתף בכיבוש מוצבי ג'לבינה ודרבשיה תוך טיפוס רגלי מעמק החולה ב- 9 ביוני. ב- 10 ביוני השתתפה החטיבה בכיבוש דרום רמת הגולן כמעט ללא קרב. גדוד 57 השתלט על אזור תאופיק וכפר חרב בדרום הרמה, גדוד 98 הונחת באמצעות מסוקים באזור פיק. בהמשך הונחתו כוחות החטיבה באזור בוטמיה וסייעו בהשלמת כיבוש דרום רמת הגולן. לחטיבה היו שלושה הרוגים ושלושה פצועים בקרבות ברמת הגולן.

מלחמת יום הכיפורים - פיצול החטיבה:

במלחמת יום הכיפורים היה מספרה של החטיבה 317. פיקד על החטיבה אלוף משנה (לימים אלוף) חיים נדל. חיילי החטיבה לחמו במהלך המלחמה הן בחזית הדרומית והן בחזית הצפונית. ראשית עלתה החטיבה לאחר גיוס אנשיה לרמת הגולן ואולם תוך זמן קצר התקבלה ההחלטה לפצל בין שתי חזיתות המלחמה. שני גדודים הועברו לחזית הדרום: גדוד 469 בפיקוד סגן אלוף אפרים ברנד וגדוד הסיור והנ"ט של החטיבה (שהוקם על ידי מיכה בן ארי , קפוסטה) בפיקוד רב סרן נתן שונרי. גדוד 469 שימש כעתודה פיקודית וגדוד הסיור סופח לחטיבה 14 במסגרתה לחם בקרב החווה הסינית.

תעודת זהות של החטיבה - חטיבה 226 היא חטיבת המילואים הראשונה של יחידת הצנחנים. החטיבה הוקמה בשנת 1957 כחטיבה 80.  המשך שונה מספרה ל- 317, ל- 939 ולאחר מכן ל- 226. מאז הקמתה נפלו 176 מלוחמי החטיבה. המכונה גם "עוצבת נשר" ו"הצפונית" בשל שייכותה לפיקוד הצפון.

מבנה ארגוני -

יחידות קיימות

חללים:

בחטיבה 226, 161 חללים מאז הקמת החטיבה.

1. מפקדי היחידות לדורותיהם

2010-2011

שני זהבי

2011-2014

לקחה חלק במבצע "צוק איתן"

יגאל מכלוף

מעבר לחטיבה מהירה

סיפורים אישיים (סיפורי גבורה / מלחמות וסיפורי מורשת):

מלחמת לבנון השניה, דודי ביטרן מפל"ג טנ"א גדוד 7056

הטלפון הנייד צלצל ב4 לפנות בוקר, הייתי סטודנט במכינה באריאל הייתי צריך לארגן את הדברים ולצאת באוטובוס הראשון. אני זוכר שפגשתי את אחת המורות שלי בדרך והיא שאלה לאן אני הולך ואני צחקתי ואמרתי למלחמה. זה היה די מוזר כי זה בסופו של דבר היום השני שלי במילואים, כקצין שהתפקיד היחיד שלו היה כמפקד בסיס משנה במצל"ח לא היה לי מושג לאן אני הולך. הגעתי לבית של ההורים שלי ארגנתי מהר תיק והגעתי לנקודת האיסוף משם הגעתי לבסיס והרגשתי פתאום את הלחץ, היה צריך לארגן את הרכבים מהר משם הנענו והגענו לאליקים שם היה צריך לארגן את הציוד ולהתאמן.

לאחר מכן המשכנו לקיבוץ לצפון והנסיעה בלילה הייתה די קלילה, היה מצב רוח טוב ועלינו לאט לאט, עדיין לא הרגשנו את המלחמה גם שהיה את הצפירות לטילים. ראינו שם את הלוחמים מתארגנים להיכנס ללחימה וכמישהו שלא היה בסביבה קרבית לא הצלחתי להבין איך הם הולכם להסתדר אבל ראיתי את המבט שלהם ואת הרעות בין הלוחמים וראיתי שאלו לוחמים מקצועיים. שם נפרדנו מהם והמשכנו למחצבה של כפר גלעדי. ישנו על מדף שחצבו בהר במחצבה, האדמה הייתה כמו פודרה ומכל תנועת הכלים שם היה המון אבק, לאחר שהגענו עם כל הכלים היה לא נוח שם והרבה חיילים אמרו שחבל שעזבנו את הקיבוץ שם היה נוח. האנשים לקחו את זה בקלילות ראינו משם סוללת תותחנים יורה וממש התלהבנו מזה, המפקדים ניסו להכניס אותנו חלק מהחיילים לא היה מוכן לשים קסדות או שחפ"צים אבל אנשים הרגישו כמו באימון כך סיפרו לי לפחות לא היה לי מושג והייתי די לחוץ. ראינו את אחד מהמפקדה של אחד הגדודים האחרים עוזב ושמעתי את המ"פ שלנו אומר שהם הולכים למצוא מקום יותר נוח לשבת בכפר גלעדי. אני זוכר שנורא רצינו גם ללכת איתם כי ממש לא היה נוח שם. ואז נפל הפגז הראשון ליד המחצבה, הפגז נפל קרוב במגרעת אחת שהייתה במצוק, קרוב למשאיות התחמושת. עלה שם ענן אבק אדיר ואחד מהחיילים שהלך לשם להתפנות חזר כולו לבן. לאחר המקרה הזה כולם היו עם קסדות ושחפ"צים אף אחד לא התלונן על האבק או כמה שלא נוח, היינו נורא לחוצים היינו שומעים את השריקה לפני פגיעה וקיבלנו כמה כאלו.

אז שמענו את החדשות. המפקדה של הגדוד השני שהלכה לכפר גלעדי נפגעה מקטיושה, זה היה הלם אדיר לכולם שסיפרו לי לא הצלחתי להבין, אמרו לי להגיע לשם כדי לפנות את הכלים. לקחנו את הכתק"ל עם כמה חיילים והגענו למקום היה שם המון כתבים הם חסמו את הכניסה לקיבוץ והיה קשה לעבור אותם, היינו צריכים לרדת הרכב ולהמשיך ברגל שם ראיתי את קיר הדם שם עבדו חיילי הרבנות ואספו את החלקים של מה שנשאר מהם היו שם חלקים מהרכבים שלהם שנפגעו מהקטיושה. כל הכתבים דיווחו משם ואני זוכר שממש עבר בי כעס של מה אתם עושים פה למה אתם מדווחים על זה פה ואז הגיע השריקה ושנייה לאחר מכן הבום, קטיושה נוספת נפלה לא רחוק משם וכל הכתבים ברחו מהר לתוך הקיבוץ. נשארנו רק החיילים שם, הגענו למשאיות שם וראינו שבצד אחד הגלגלים שלהם מפנצ'רים יש רסיסים בצד הכלי, ראינו שחוץ המגלגלים הכל בסדר וחזרנו למפקדה שלנו.

לאחר מכן קיבלנו הוראה לנסוע משם לפארק הירדן ולהתבסס שם, כל הזמן שישבנו שם היה די בלבול כל פעם אמרו אנחנו נכנסים ללבנון ואז מבטלים, יש צורך להכין את הכלים לנסיעה ואז שוב ביטלו את זה. אבל כל הזמן שהיינו שם חשבנו מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור ללוחמים שנמצאים בפנים. היינו צמאים לדעת איפה הם האם קרה להם משהו ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור להם אבל לא היה הרבה מה לעשות. בינתיים עבר הזמן עד שאמרו שהלוחמים חוזרים.

נופלי החימוש בחטיבה

אלקריאף

2006

סיכום

החטיבה עברה במסלוליה השונים את מורשת הקרבות של עם ישראל, איבדה לוחמים רבים, הרוגים ופצועים, נערים שזה עתה סיימו את שירותם הסדיר והגיעו ליחידה, לצד לוחמים עתירי קרבות שרשמו פרק מפואר בקרבות שונים בחבלי ארץ ובאזורי גבול, שם לחם הצבא מכורח הנסיבות.

זו חטיבת המילואים הראשונה של הצנחנים, שהוקמה בסוף שנות המחישים ומקימיה היו מוותיקי יחידה 101 האגדתית שהוקמה על ידי אריק שרון. לוחמים שהשתתפו בפעולות תגמול רבות גם במסגרת יחידה 101 וגם לאחר שזו אוחדה עם גדוד הצנחנים הסדיר.