דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

ניסים יאסו - מצגת יחש''מ ביר תמדה לאחזקת מרחב אוגדה 162הסכם השלום

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 20/11/2016

תאריך האירוע:

מספר צפיות: 5942


  • יחידות אוגדה 162 לאחר מלחמת יום הכיפורים.
  • הקמה והתפתחות גש"ח 867

מפת ביר תמדה

יחידות אוגדה 162

  • חטיבות שריון 500 401

  • גדוד ארטילריה

  • ימ"ח
  • מחסני תחמושת אוגדתיים
  • גדודי הקשר והמודעין האוגדתיים
  • מפקדת האוגדה


מטרת הקמתו של גשח 867

מטרת הקמתו של גשח 867 /יחש"מ 638 הינה שרות אחזקתי לכל המרחב בין ראס סודר לרפידים, וכן אחזקת צל"מ כשיר תקין באמונים ובמיוחד בעת "לחימה",  לכל יחידות אוגדה 162.

  • אחזקה ליחידות במרחב החימושי הכפוף לה,  24 שעות ביממה. כולל גרירה והספקת חלפים לכל יחידות האוגדה.  
  • נוהל מיקום התיקון: טנקים ונגמשים מתוקנים במקום בו נפגעו, כמו במלחמה (נסיון אישי ממלחמת ההתשה וממלחמת יום הכיפורים). כל טנק תוקן במקום בו נפגע או ננטש עם צוות או בלעדו.התיקון יכשיר את הכול לכשרות לחימה מלאה, ללא צוות, ויצורף לפלוגת המתקנת.  "זה הכלל" (במלחמת כפור כמ"פ בגש"ח תיקנתי וצרפתי לפלוגה 7 טנקים נטושים עד שהגיע הקח"ש החטיבתי עם צוותים לקבל אותם).
  • טיפול 50 התבצע משטח טיפולים הפלוגתי בגדוד יחד עם כול צוותי הטנקים ובחט"ג וקח"ש הגדודי.
  • בקורת רכב ונגמשים במשטחי סככות ביחש"מ, חילוץ טנקים גרירות מיוחדות נגמשים בעזרת טנקי חילוץ וטרקטורים ט - 9.

יחשמ ביר תמדה 638.מטרתו התחלקה למטרות משנה. 

  • אחזקת המרחב  מקו הגדי ודרומה עד מרחב רס סודר  ומזרח עד גבול גזרת פיקוד דרום לצרכי גרירה לכל רכבי צה"ל למינכם וגם לעזור במידת הצורך לרכבים ישראלים כמו כן יחידות מכלל צהל שזה תואם מטכל אחזקה מראש. 
  • אחזקת אוגדת 162 באימונים בכוננות וגם מנוי חרום בזמן לחימה עם תתחדש. עקרון האחזקה וכשרות כל צלמ האוגדתי כשיר כל הזמן גם באימונים כוננות 24 שעות ביממה מתקנים עם צריך במשמרות יום ולילה שבת וגם בחג.רכב כגון נ"נ תוקן עד לכניסת השבת או החג לחטיבת קורסי חטיבת 460 

 

מפת צירים מרכזים סיני חלק דרומי

מפת סיני – ציר החוף , מפה טופוגרפית

 

מחנה אוגדה 162 לפנים מימין שער הכניסה למחנה חרשים 4  המבנים היבילים מגורי מפקדת  הגדוד משרדי הגדוד,  מימין מגרש חניה ורכב לתיקון וסיכה ועוד. כל קצין מטה חתום אצלי על עץ כולל המגד,מי שלא שומר על בריאות העץ יש לו חשבון איתי  יאסו.

מבט מעל גבעת המגד על מרחבי היחש"מ - על הפלוגה בביר תמדה מגורי חיילים, חדרי אוכל, מקלחות, מלתחות.ממול מגרש רכב גמור ורכב לתיקון  היחש"מ סגור בלילות.

 

המפקדים

  1. המגד ה -1 יעקב מרדכי מפקד 867 מינה את סא"ל אנטול שפיגל המגד השני מיד אחר הלחימה, אנטול המשיך ובנה את אחזקת ושמירת הכשרות של אוגדה 162, ביצוע הדרכות לאימוני קמ"ט וקק"ש וצמ"פ בחטיבות הטנקים מגח ושוט קל של 401 500. כמו כן אחזקה של יחידות האוגדה הסדירות והימ"ח במרחב האוגדה. אחזקת המרחב חימושית כוללת גרירה חלפים תקרים וכו. זוהי תקופה סוערת ליחידה שהופכת מיחידה מעורבת סדיר מילואים ליחידה סדירה הקמה,נוהלים שונים, מיקום,שילוב מפקדים ועוד .. 

  2. המגד השלישי סא"ל בן נון שחר , יונה סגנו של מרקו בגדוד במלחמת יום הכיפורים ששמר ושיפר את הקיים בתקופה קשה, שבסדנא הגייסית 650. המפקד מרקו שהיה מפקדו של אנטול ובנו עבר לתפקיד מפקד בית הספר לחימוש (בה"ד 20). בסדנא 650 מונה ורד נחמו "וגנר". בתקופה שבכל צה"ל הייתה תוכנית עבודה עמוסה בהחזרת של כל הצל"מ בצהל בס"ג ויחידות המשנה שלה, וגם ביחש"מ 638. בחרום– 867. היה ת"פ של סא"ל וגנר במינוי אל"מ. סדנה גייסית 650 הייתה יחידת האם ,לתגבור כח אדם, חלפים, משרד הקישור של היחשמ היה בגוליס. 

  3. המגד ה- 4 והאחרון יאסו. מונה בתאריך 04/04/78, כ 3 שנים ממלחמת יום הכיפורים, חזרתי לשרת ביחידה בה שרתתי במלחמה. בוגר קורס מפיים שריון, בוגר קורס חימוש מתקדם,ובוגר קורס מגדים כלל צהלי מחזור ב לאחר המלחמה. עם ניסיון רב בכל התחומים. הכרת כל סוגי הטנקים והנגמשים והרכב שבמערך טנקי שוט, מגח, טירן וכו.קח"ש בחט' טנקים 274 סדירה בסיני.

פלוגת בלוזה

בגש"ח 784 הקמנו את פל' בלוזה בשנים 69 70 בגזרה הצפונית במלחמת ההתשה, ולאח מכן שרתי בביר -  גפגפה.כשנה וחצי כסמגד אצל סאל מאיר בשן. בתחום הייעול והניהול בפלוגה ג בשרתינו אנטול המפ ואנכי לבצע ליין טפול 100 בטנקי מגח,וזכנו בפרס קפלן ארצי על ייעול וחסכון מידי נשיא המדינה. הכשרה ששום קצין חימוש בצהל רכש באותה תקופה .יחשמ 638 הועבר עם אוגדה 162 לפקוד מרכז. השם שונה ליחשמ גב ההר, מפקדת הגש"ח  בבית אל  צמודה לסדנת רכב בפיקודי.

המגד בן עזרא נסים (יאסו) מפקד יחש"מ 638 במחנה  חרשים כלל בקייץ יוצא לשטח לסיור ביחידות שלו או עם המ"פ  באזור בעבודה אני נכנס מתחת למילן מים למכליות ומתקלח עם מדים שותה וממלא מי שתייה,תאמינו לי ! זה מיזוג טבעי ולאחר כשעה אני יבש עד התחתונים . זה עובד מצוין

שלושת המגדים :מרקו , אנתול, יאסו

בחירת שם ביר תדמה

  • בחירת השם חרשים – מהפסוק בתנך ספר מלכים פרק כד - פסוק יד (בצוע של ההגליה לבבל לאחר הניצחון על ישראל) "כל אנשי  החיל....והחרש והמסגר"   בפסוק טז: ואת כל אנשי החיל שבעת אלפים, והחרש והמסגר אלף הכול גיבורים עשי מלחמה"
  • .מכאן כך ניקראנו החימושניקים בתנ"ך.
  • כפילות השמות בחימוש.

סמל היחידה

לכל יחידה יש סימון יחידה על כלי הרכב, לדוגמא טנדר פיוז משנות ה – 70, ששימש לקציני המטה לסיורים לעבודה בסיני, וגם לשרות ולהסעות לשדה התעופה ניוד חלפים לפלוגות למצל"ח  וכו..

כשרות ואחזקת טנקים ונגמשים באוגדה 162

אוגדת אימוני מפקדים חטיבות 460 וחטיבה 500 שמיקומה ליד צומת פרקר פלוגת פרקר לאחזקת רכב ורקם צמודה לידה. פלגה נוספת מיקומה היה במסדרון הנפט ליד בסיס אימונים ואבטחת האזור במקום שנקרא "החסרה" במפת הקוד הצהלי.הכללים שאני קבעתי לגבי שיטת האחזקה לגבי טנקים כל טנק בשטח יתוקן כמו במלחמה בשטח עם אבטחה עד גמר התיקון מכשרי הקשר עברו לרשת הגשח והרשת הפלוגה המיבצעית עד סיום התיקון.אחראי חולית התיקון מדרגת סמל ומעלה.כנ"ל לגבי נגמשים.רכב בדרג ב' הוכנס לסדנה להחלפת מכללים בצרוף מכונאי רכב לבצוע כל תקוני דרג א הפוגעים בתקינות הרכב, ניתן למכונאי חלפים כלי עבודה  בסיום התיקון עבר גם את תחנת הסיכה.עקרון חשוב מאד לשמירת הקשר עם יחידת האם ( החטיבה) בקורת תקופתית בוצעה לכל רכבי החטיבה בסדנה בסיני בעדיפות לפי רצון קח"ש החטיבה. בקיצור שותפים לעד במלחמה באימונים ובשיגרה..

הסמל מלבן פנימי אדום צהוב מוקף פס שחור  משמאל בקצה הרכב מלבן ירוק סמל גייסות השריון + מפתח פתוח וגלגל שיניים של סדנה גייסית.

הגבעה שמסתירה את הכביש הראשי ביר גאפגאפה לכיוון ראס סודן     ממול שתי סככות תיקון הרכב ב משמאל ומימן והסככה השלישית מימין היא סככת טיפולי מאה לנגמשים

ממול בגובה מימין מגדל המים של כל מחנה ביר תמדה האוגדתי של 162  והיחידות התמוכות לאוגדה א .א וכל היתר. סככות הבוחנים, סיכה, צבע ומשמאל. מגרש הרכב הגמור להוצאה. ורואים הכביש את למעבר המיתלה ולשארם.

עקרונות שמירה על כשרות צל"מ

עקרון מוביל בשמירה על כשרות הצל"מ הינו האחריות הבלעדית של מפקד הגש"ח, מכול סיבה שהיא אחריות גם לחלפים לכל דרגי-א של כל יחידות האוגדה, והיחידות במרחב אחזקתה.

כמו כן חל איסור מוחלט לבצע קבלניזציה בצל"מ בכל יחידות האוגדה - אחריותו של המגד לטפל בתחום הנ"ל ולעדכן את הקח"ש האוגדתי ומפקדו. המגד דואג לעדכן את כל הרמות הפיקודיות והמטכ"ליות.

שגרת אחזקה – במקום טנקים נונונים

היו למעלה 40 נוני"ם לאימון כטנקים בכדי לחסוך בשעות מנוע, לחטיבה 500, שהם התמחו באימון צמ"פים.

טנקים /נגמשים מתוקנים בשטח - במקום בו נתקעו (אין גרירות). תמיד בפקוד נגד או קצין עד לסיום התיקון, תוך שמירה על קשר אלחוטי עם המ"פ קמבץ הגשח או מגד סמגד. (יש לציין כי למרבית המפקדים והנ"נ  ביחידה היו מכשרי קשר.) כך נהגנו במלחמת ההתשה כמ"פ  בבלוזה במלחמת ההתשה, במלחמת כיפור,כמ"פ פל קדמית ד בגש"ח 867. בזמן לחימה לרוב אין צוותים לכן הטנקים נגררים אתך גם לאחר תיקונים עד לקבלת צוותים מהיחידה.

זה כלל ברזל לכשרות היחידה בזמן לחימה ואימונים" חלפים הפוגעים בכשרות רק"מ מטופלים במיידי, תשובות לקחשים  רק מגד הגשח נותן וזה באחריותן "האישית"

בונקר תחמושת של אוגדה 162 בסיני, לפני הגעתו של אנואר סדאת לישראל לחתום על הסכם השלום עם ראש הממשלה מר מנחם בגין מיקום הבונקר במחנת ביר תמדה בקו אווירי מיחש"מ 638

מצבור תחמושת אוגדתי צמוד לכל כוחות האוגדה מזרחה מספר קטן של ק"מ מרחק בטיחותי לשעת מלחמה, צילום מעל הגבעה הקרובה ליחידת גש"ח 867 כל מפקד יחידה הנכנס לתפקיד חדש מציב לעצמו מספר מטרות לבצוע וכללי התנהגות אישיים בתחומים שונים, במיוחד ביחידות סגורות בסיני בשטחים שהיחידה היא ה"בית" שלנו, של כולנו יומם ולילה, בו מתפקידים מבלי לחשוב שזה לא ביתנו וטוב לנו לעבוד ולהרגיש בו טוב. כלל מרכזי הינו הדוגמא "האישית": ראשון המשכימים ואחרון שסוגר את הלילה, היחש"מ פועל 24 שעות ביממה עד שכל הטנקים והצל"מ, תקינים שרותי חלפים ליחידות ולעובדי הפלוגה.

התחום המוביל "הטיפול בפרט - אתה האבא והאימא של כולם לטוב ולרע. לדוגמא 4 ארוחות ליום וטבח תורן לפי צרכי היחידה: 7 בבקר קלה,9  ארוחת בוקר מלאה "חובה",13 .צהרים מלאה. א- ערב,17 18. וארוחת לילה לעובדים ורעבים כמו אצל אימא בבית. אין יום שבו שלא אכלתי אחת מארוחות היום בחדר אוכל חיילים ובד"א, סכו"מ לכולם בשולחן, מרק רותח,כל היום בוקר ולילה, ביצה מבושלת לפי רצון החייל, קשה,חביתה או מבולבלת.חובה שכל אחד ירגיש שהוא בבית  אוי לטבחים באם זה לא יבוצע ! כל יום חמישי אוכלים כולם יחדו, מים חמים 24 שעות ביממה רצופה. ההסעות לארץ באוטובוסים בימי שישי בשעה- 6 בבוקר תנאי מפתח שכל הרכב המשמש לאימונים בדרגי ב גמור לתחילת האימונים מוכן ליום א השכם בבוקר. בחטיבה 460 בקורסי קמ"ט קק"ש רוב האימונים בוצעו בנ"נים ובמשאיות 6 על 6. לתנועה בשטח כמו טנקים,"אוטובוסים ממתינים עד סיום לכלל הנ"ל, לא תאמינו כל חיילי מקצועות הרק"מ היו מתנדבים לעזור לסיום לזרוז היציאה הבייתה. החופשה לשבת אחת לשבועים, במצב רגיל ביום שישי לפנות בוקר לכ 50% מבעלי המקצוע האוטובוסים מגיעים ביום חמישי בערב. נעשה תגבור בחדר האוכל ע"י המ"פ. חלוקה ותגבור ע"י הפכת כל בעלי המקצוע  האחרים למכונאי רק"מ .או רכב ,נגמש. לצוותים מנוסים, תאמינו לי זה עובד מצוין - מארוחת ערב וגם ארוחת לילה וגם בוקר הכל מסתיים נשאלת שאלה מרכזית מתי ואך יוצאים לחופשה כדי לעמוד בנדרש הנ"ל. 

א  לא יוצאים  

ב היציאה מותנה בכל חיילי

תורנות מפקדים.במפקדות

  • באוגדה:  מפקד.סגן מפקד אוגדה, קצין אגמ אוגדתי.
  • בגש"ח מגד.סמגד. קמב"ץ,
  • בפלוגות:מ"פ.סמ"פ.מנהל עבודה.
  • במטה:שליש מכול ק-מטה.
  • כול זאת בשגרה.
  • ניתן בבקשה מיוחדת לקבל אישור להביא את המשפחה לתורנות אחת למספר חודשים.

כמה תמונות ממלחמת יום הכיפורים

 אך קודם מספר מילים

בשנת 2014 פורסם ספר ע"י האלוף עמנואל סקל (בתחקיר לדוקטורט), להלן ציטוטים מהספר אשר מתייחסים לפעילות חיל חימוש במלחמת כיפור בגזרה הדרומית:

  • עמוד 120 "מחדל זה הוא מהחמורים ביותר (אי פרישת שובך יונים על פי התוכנית ובזמן במלחמה ....הן מבחינת האבדות הכבדות שספג  הסדיר בקו  התעלה בצוותי טנקים ובטנקים מושמדים. . .והן מבחנת הישגי המצרים.  אוגדה 252 עמדה ביום ראשון בבוקר עם 110 טנקים כשירים מתוך 283 מפתיחת המלחמה וספגה מעל 300 הרוגים עד אז.
  • עמוד 149 – מרבית 170 הטנקים שנפגעו עד ראשון בבוקר, אבדו אמנם בסביבות המעוזים , אך רוב הפגיעות היו מירי נ"ט מהגדה המערבית על העמדות בגדה המזרחית...שקיעה בביצות,...פריסת זחלים,... עליה על מוקשים, ועוד.
  • עמוד 193 "לימים סיפר גונן שדיין אמר לו באותו מעמד: זה לא יום קרב, זו מלחמה על ארץ ישראל. תעזוב את המעוזים תיסוגו עד ההרים. "אני  איסוג כאשר אהיה מוכרח לסגת. "זו עצה מיניסטריאלית" סיכם דיין.ברוח דברי דיין הנחה גונן את האלוף אדן להתארגן על "כביש הרוחב".
  • עמוד 231 "גם הצגת סד"כ כוחותינו ב- 07/10/73 הייתה שגויה ומספרי הטנקים שהוצגו היו מספרי ברוטו שהיו מעודכנים לפני תחילת המלחמה, והרמטכ"ל השתמש בנתינים שוגים אלה ב-7/10. כך אמר שאוגדה 162 מונה הרבה מאוד טנקים-300. במוצב הפיקוד העליון העריכו שלבוקר 8/10. יצטברו כ-650 – 700.טנקים כשרים.- "הפרזה אופטימית" של כשליש מהמספר בפועל" (רק כ-230.טנקים היו).
  • עמוד 232 "לא הייתה שליטה בקדימויות ירידת כוחות המילואים, איגודם והצטיידתם , הייתה אי התאמה בין הנחיות הרמטכ"ל ופקודת היסעים פקוד דרו,וסרה שליטה על תנועות הכוחות בצירים, פקקים. 
  • עמוד 241 "חטיבה 500 שהייתה תקועה בלילה (בין .7.ל- 8 לאוקטובר) בפקק אדיר בציר אל – עריש רומני- נעה בין שמונה בבוקר לשעות הצהרים לאורך כביש הרוחב.   לא הייתה שום חשיבה ומשקל לכמות האש הארטילרית בהתקפת הנגד הדו-אוגדתית של 8- באוקטובר. שהייתה מכה לצה"ל ולשריון כולו עוברים "למגננה.".
  • עמוד 268 "אוגדה 143 תכננה התקפה אוגדתית ב 09/10 ע"י חטיבות 600 ו 14, אך בפועל תקפו רק 2 גדודים מחטיבה 600. (הערת הכותב - שרון קרא לזה" שמירת מגע",ופעולות סיור"). התוצאה...לפיקוד דרום  80 טנקים מתוכם 50 באוגדה 143,(18 ננטשו) ,12 באוגדה 162,  וכמה ב-252. והושמדו 80 טנקים מצרים.   שרון ניהל קרבות התקפה (למרות ההנחיה לייצב קו הגנה בלבד.)
  • עמוד 292 "ההערכה הייתה שלמצרים 800 בגדה המזרחית ועוד 500 בגדה המערבית מול 3 אוגדות של צה"ל וכוח קלמן סך הכלל  500 טנקים (המספר עלה ל 750 לקראת ה 15/10).
  • הערת הכותב:  ב14 לאוקטובר 2 הארמיות המשוריינות  תקפו לרוחב החזית וכשלו.  כ 250 טנקים מצרים הושמדו ולנו כ- 20 טנקים בלבד "מהפך" בקרבות.
  • עמוד 312 "חוות דעת של עמנואל סקל.  המערכת התחזוקתית עם חל ההספקה, חייל החימוש וחיל הרפואה התייצבה במהירות ליכולת הלוגיסטית הטובה של צה"ל, כולל תיקונים ואחזקת הרכב הקרבי ......היכולת לתקן טנקים ולהחזירם לקרב שיחקה תפקיד חשוב. טנקים משופצים היו מרכיב בסד"כ צה"ל, ועזרו להפוך את הקערה על  פיה.
  • עמוד – 418.  הערת הכותב: ציטוטים לגבי התערבות המעצמות בסיוע צבאי לשתי המדינות:
  • לאחר שהסורים נהדפו מרמת הגולן החלו הרוסים ב10 לאוקטובר ברכבת אווירית  מסיבית. האמריקנים שחששו לתדמיתם....החליטו להאיץ גם הם את הסיוע לישראל.......
  • בפועל אף טנק שהגיע ברכבת האווירית לא השתתף בלחימה, למעט טנקים בודדים שהגיעו באוויר, הגיעו כולם באוניות אחרי הפסקת האש, הגיעו טילי אויר-אויר כמה מטוסים שעל פי צהל לא היה צורך בהם, כמה טילי נ"ט....וכו''.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

חיפוש מידע

כניסת חברים