דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

שנת 1947- לזכרו של אל''מ יחיעם הרפז ז"ל - ספר וסרט חדשים ברשת

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 19/09/2016

תאריך האירוע: 1947-01-01

מספר צפיות: 16728


לזכר אל"ם יחיעם הרפז ז"ל
תש"ז תשע"ג , 1947-2013

סיפור דרכו של יחיעם הרפז  ז"ל
קצין ומהנדס מיוחד ונדיר
איש חזון ועשיה,נחוש ותכליתי ,מחובר לשטח
רץ למרכזים ארוכים, איש הברזל.
תרומתו לפרוייקט המרכבה גדולה עד אין שיעור
מורשתו היא סמל וסימן דרך לדור העתיד

לקריאת הספר בגרסתו  יש ללחוץ על הקישור (פורמט PDF ) - עולה לאט, סבלנות.

 

 

 

דבר ראש מנת"ק
פריצות דרך קורות בזכות אנשים שמצליחים לראות רחוק וברור ואשר לא נרתעים ופועלים מתוך דחף חזק ונחישות להגשים רעיון. ביסוס ההישג, השרשתו והפיכתו לחלק מהמציאות
דורשים אמונה ובטחון בדרך, עבודה קשה, התמדה ומסירות אין קץ. ליחיעם היו את כל התכונות הללו, ובזכותם הוביל להישגים יוצאי דופן הן בפיתוח והן בהטמעה בשדה. יחיעם הותיר חותם משמעותי מאד ותרם תרומה מכרעת להצלחת פרויקט המרכבה. עם ציון יום השנה ללכתו של יחיעם אנו מתכבדים לפרסם ספר לזכרו, המכיל קטעים שנכתבו
ע"י עשרות רבות של אנשים שהכירו אותו מקרוב לאורך השנים. מעבר לסיפורים המשעשעים והמרגשים ומעבר לנוסטלגיה לדמותו ולתקופה שחלפה, חשוב שנספוג וניקח עימנו הלאה משהו מתכונותיו וראוי שמורשתו תלווה אותנו באתגרים מולםנעמוד בעתיד.
תא"ל ברוך מצליח

דבר ראש רפ"ט
פרויקט המרכבה ורפ"ט מזוהים עם מקצועיות, יוזמה, יצירתיות וחריצות נחושה של עשייה ארוכת שנים ללא לאות. ה"מודל" היה יחיעם, איש יקר ופרפקציוניסט, שלו חלק מכריע ובולט ביצירת ההכרה הזו לאורך שנים. ניתן לשייך זאת לסגנונו הייחודי שלא ידע פשרות, אשר ציפה והאמין שכולם מחויבים כמוהו. החיילים ואנשי השדה עמדו במרכז עשייתו, כך אמר וגם עשה.אין לי ספק שידע והכיר את ההערכה העצומה לה זכה מכולנו. ריכוז הסיפורים, המעבר על העשייה רבת השנים ודברי הכותבים, החברים והמכרים מעמיקים את  ההבנה לגודל תרומתו הייחודית וההערכה לה זכה. איסוף החומרים מסכם תקופה של דור המייסדים שלהם יחיעם השתייך ומהווה את הוקרתנו הצנועה לפועלו.תרומתו האישית והייחודית והנכסים שהשאיר לדורות הבאים יהוו את בסיס הידע להתפתחות מעשה המרכבה בעתיד.
אל"ם ניסים לוי



דברי פרידה מחברים לדרך
מפגש מרתק
היכרותי עם יחיעם התחילה בשנת 0921 כשהגעתי לענף תובה, כפרויקטנט שחדרו היה בקומה מעל. כחייל צעיר ראיתי סגן אלוף שהופעתו מרושלת מעבודה מאומצת, פעלתן קצר
רוח שמגיע לגיחות קצרות למשרד וכל כולו שקוע בעיסוקו )כך נשאר עד יומו האחרון. כשהוא נוחת במשרד כולם נדרשים להיענות לו מייד וללא דיחוי וכשבקשותיו לא נענות מייד
הוא מתחיל לכעוס ולצעוק. לאחר זמן קצר למדתי שיחיעם עסוק בפיתוח המזקו"ם למרכבה סימן 8 כששלום )רע"ן תובה( ביקש ממני ללמוד מה השינויים שנעשו בתובה ולהתחיל בתכן של גוף תובה מתאים . וזאת למרות שהיה כבר תיק שירד לייצור המתאים למזקו"ם סימן 8 ליחיעם הייתה משנה סדורה ופשוטה "קח, תעתיק ותעשה בדיוק אותו דבר", כשנשאל למה -
לרוב ענה, "זה עובד, אני בעצמי בדקתי את זה..."
במרחק הזמן אני יכול להעיד שהמפגש היה מרתק למרות שבאותם ימים לא בדיוק חשבתי כך. יחיעם בסגנון עבודתו "חתך ביד גסה" את התובה באזור תא הנהג, דבר שהיה מוצדק לדגם אך לא מתקבל לטנק סדרתי. הנחרצות שלו לא לשנות דבר עובד הייתה לאתגר באותם ימים וגם בהמשך השירות שלי ברפ"ט. בסגנונו היה ייחודי ושונה. למדנו ממנו המון : הטוטאליות לנושא, היחס לשדה, הצניעות, הגישה לתקלות כהזדמנות לשפר, המקצוענות התובענית, לגעת בכלים ולהיות במקום ההתרחשות. חוות דעת בסוגיות הנדסיות הקשורות לטנק תמיד הובילו לתובנות נוספות וחדשות ששילבו ניסיון חיים, העצמת החייל במרכז לצד פילוסופיה של פשטות היישום, השימוש והאחזקה. להיות כמוהו היה בלתי אפשרי. בשל היותו ממייסדי פרויקט המרכבה, ששירת ברפ"ט משנות השבעים כשליווה את פיתוח מזקו"ם סימן 0, ובשל היותו ממציא מזקו"ם סימן 8 שנחשב למהפכני, נחשב יחיעם כבר סמכא בלתי מעורער בתחום האוטומוטיבי לרק"ם. בשדה הרבה פעמים כשאמרו רפ"ט התכוונו ליחיעם, וכשאמרו יחיעם התכוונו לרפ"ט. רפ"ט לאורך השנים נתפש ביחידות השדה כגוף מקצועי ומיוחד הרבה מאד בזכותו של יחיעם.השינוי המדהים שעשה לאחר השחרור, בדגש על העיסוק בספורט, במובנים רבים אינו נתפס אך מתאים מאד לאישיותו. משמעת ברזל עצמית וטוטאליות יושמו גם כאן ומאיש הברזל של פרויקט המרכבה הפך לאיש הברזל בתחרויות.
יהי זכרו ברוך.
נסים לוי

 

 היוזמה והאכפתיות
היכרותי עם יחיעם הייתה רבת שנים.
היינו יחד בקורס הקצינים ובהשלמה החילית בבה"ד 81 . הקורס קוצר בגלל מלחמת ששת הימים. קיבלנו את דרגות הסג"ם בטקס צנוע מהקחש"ר חיים דומי ז"ל. נתנו לנו מספר שעות להתארגן לפני שהציבו אותנו ביחידות דרך קצין החימוש הגייסי בקסטינה. מאחר ויחיעם גר בקיבוץ כנרת הוא לא הספיק לנסוע לביתו. נסענו יחד לביתי במושב אביחיל, השארנו את כל הניירת והציוד שאינו חיוני. אכלנו, התרחצנו ונסענו לישון באשקלון אצל אחותי כדי להגיע מוקדם בבוקר לגייס. הציבו אותנו כקציני חימוש צעירים בגדודים שהגענו אליהם עם תחילת  המלחמה. ברבות השנים נפגשנו שוב בפרויקט המרכבה, שירתנו יחד במשך שנים רבות. יחיעם אף פעם לא הסתפק בהגדרת תפקידו, תמיד יזם וחשב על נושאים חדשים וכיצד אפשר לייעל ולשפר. לא ארחיב בנושא תרומתו של יחיעם לפרויקט המרכבה שעל כך כבר נאמר ונכתב רבות. אני רוצה להדגיש את אופיו של יחיעם, החברות, אהבת הארץ והאדם, רוח ההתנדבות, הרצון לעזור בכל נושא אפשרי, האכפתיות והדבקות במשימה תמיד בענווה ובצנעה רבה. מותו של יחיעם בטרם עת הינו אבדה כבדה לכולנו. נמצא נחמה במורשת ובדרך שיחיעם התווה.
אליעזר  בן יעקב  

 

העבודה, המבדל והמייחד באופן שרותו של יחיעם הרפז ז"ל
רקע : במחצית שנות ה 21 נכנס הפרויקט לפיתוח משמעותי של פלטפורמה חדשה. על  רקע מאמץ הפיתוח והיצור של דגמי המרכבה סימני אחד ושניים, מלחמת שלום הגליל הופעתם של טנקי המרכבה סימן אחד עלו תובנות חדשות וצורך לחדשנות בכיוונים טכנולוגיים המחזקים את התמיכה בצורך המבצעי. כיוונים אלו היו תותח ותחמושת 80 מ"מ, בקרת צריח חדישה וחשמלית, מערכת בקרת אש חדישה, חטיבת כוח עם הספק גדול וכמובן מערכות, מבנה ותפיסת מיגון מתקדמת שיאפשרו את הדומיננטיות של מלכת שדה הקרב "הטנק" בקרבות היבשה הצפויים לנו. על רקע הנאמר מוניתי לשמש ראש רפ"ט ב 0928 ועבדתי כתף לכתף ליחיעם שהוביל יחד עם אורי יכין את פיתוח חטיבת הכוח החדישה כשאורי מתמקד במנוע ויחיעם בממסרת החדישה והמוגברת, בהינעים ובשילוב מערכות הבלם לצד התאמות המזקו"ם. ברור היה שבין הנושאים או המערכות שהיה בהם מענה מבצעי משופר בטנקי סימן אחד ושניים
והתאמתם לשטחי שדות הקרב הצפויים ועל רקע משקל הטנק שלא תוכנן לשינוי משקלי הייתה מערכת המזקו"ם שפותחה ושלא חייבה שינוי אלא התאמות קלות. כך מצאתי את ההחלטות על בסיס ניתוחי הפעילויות במנהלת התוכנית בראשות עוזר השר ישראל טל וראש מנת"ק נוח ניצן. די הצטרפתי למסקנות אלו וזאת בראיית היקפי הפיתוח האדירים וסיכוני הפיתוח, במיוחד אם ניקח בחשבון שתכננו לצאת עם דגם טנק חדש בתחילת שנות ה 91 לאחר קיפול ליין סימן שניים ופרישת ליין/קו יצור והרכבה של סימן שלוש. מדובר היה  על תהליך מורכב המחייב תאום ותזמון מדוייקים כשתהליכי הפיתוח ואישור הטנקים בארץ הם "טלסקופיים" ומחייבים לקיחת סיכונים באופן תדיר. את יחיעם, לאה, שני וטל הכרנו עוד טרם הגעתי לרפ"ט מענף טנקים )שירתתי בסמוך ועבדנו יחד על ה"פומה"(, מהמגורים בכפר סבא ומבילויים מעת לעת בסופי שבוע בתקופות הקיץ. העבודה עם יחיעם לא הייתה קלה וזאת נוכח לו"ז קשיח ששינוי בו היה כרוך בהתמודדות לא  פשוטה וחייב רגישות והבנה כדי לא להתעמת יום יומית ומאידך לא לפגוע במרקם החיים הפרויקטאלי עם אווירת יחידה מיוחדת במינה שאסור היה לפגוע בה. בתוכנית עבודתו במהלך השבוע שולבו באופן קבוע יומיים של יציאה ליחידות, יום אחד ברמה"ג ויום אחד בשזפון ובדרום. הביקורים ביחידות המרכבה כללו ליווי, סיוע, איסוף ממצאים ולימוד אי  נוחיות, כשלי אמינות, בלאי לא רגיל והדרכה באופן צמוד ואבהי מצידו. יומיים נוספים שילבו יום בעשות אשקלון ובאורדן נתניה ויום במעלה אדומים יחנ"ס/נס"א אצל רונן שטיינברג ז"ל נהג ניסויי המרכבה המיתולוגי( שעבור יחיעם היווה גורם המזין אותו במידע מדוד, בדוק,אמין ומקצועי מהמעלה הראשונה. לצד כל אלו היה בית המלאכה לדגמים וליין המרכבה וכמובן עבודת המטה מול יחידת הבחינה ומנת"ק כשהזמן שנותר היה לתאום עם שלום קורן רע"ן תובה ואיתי כמפקדו. למרות האמור, הפנים יחיעם את הצורך בשינויים במזקו"ם וזאת נוכח הכרות קרובה של מזקו"מי הטנקים טירן ומגח בעלי מערכות ההנעה האחורית וכמובן הכרה עם המרכבה בעלת ההנעה הקדמית על יתרונותיה וחסרונותיה. התובנות שנבעו ממגבלות המרסנים הקוויים הן במהלך והן באופן פינוי החום וכן מגבלות מהלך הקפיצים וכיווני עבודת זרועות גלגלי המרכוב במגבלות המבנה והגיאומטריה לצד בעיות הנעה קדמית הנחוהו להגיע לפתרון תוך התגברות על מכשולים לא קלים ובפעם הראשונה והיחידה בארץ בדרך של יש מאין.תובנות אלו יושמו במזקו"ם שלימים נקרא סימן 8 )עקרונותיו ומבנהו נשתמרו במרכבה 3 ונמר( ונתנו מענה מיטבי ליכולת העבירות והניידות המדהימה ויוצאת הדופן של טנקיהמרכבה. היבט נוסף ומיוחד היה כשהחלו לזלוג מהשטח הידיעות והדיווחים של רונן שטיינברג ז"ל )הערכת יחיעם לדיווחיו הייתה מלאה( ואיצ'ה הוכמן הרמ"ד בתקופת הפיתוח של מרכבה 8 והמזקו"ם שלה והחילונו להבין שמתפתח משהו שונה, חריג ומיוחד, דא עקא בגלל מבנה
המזקו"ם אשר חייב התאמות מורכבות ועמוקות בתובה. הליכה בשלבים ותכנון ובניה מראשית לא היו מאפשרים שילוב המזקו"ם על בסיס שילוב יציקות ועיבודים שבביים בליין הבניה וההרכבה. כאן באה שוב יכולת המנהיגות של יחיעם והנכונות של עובדי הדגמים והליין להיכנס למאמץ שינוי והתאמה שאפשר בזמן "אפסי" לשלבו כבר מהטנק הראשון בליין הייצור וההרכבה של מרכבה 8. כך שההחלטה של עוזר השר וראש מנת"ק יהודה אדמון על בסיס המלצתי הייתה מגובה באופן מלא מלמטה והוכשרה הלכה למעשה על ידי יחיעם. ברפ"ט של אותם הימים )בענף אוטומוטיבי( היה סא"ל שקודם במסגרת איגום מומחים לדרגת אל"ם כאות הערכה למקצועיות ולייחודיות והיה זה אורי יכין, אך פעילותו זו של יחיעם הייתה כה מיוחדת ובולטת ושמעה הגיע למרחוק כך שבשנת 0929 )כמעט שנה ומחצה לפני הוצאת טנק מרכבה סימן 8 הראשון( אפשרה להעניק לו את דרגת האל"ם כמומחה שמחד  לא זנח ולו ליום את "בניו" המאומצים לוחמי השטח ואנשי החימוש בטנקי מרכבה סימן 0 ו 8 ועסק בטיוב המערכות והרכיבים, דרך הדרכה והכוונה של אנשי האחזקה ומאידך הצליח בזמן מינימאלי המהווה שיא עולמי להגיע לפתרון פורץ דרך וייחודי של מערכת מזקו"ם מלאה משלב הרעיון, דרך בנייה, בדיקה, ניסויים, הוכחה ואישור ומציאת דרכי שילוב ואימוץ במסגרת קו ההרכבה. 
אסיים בכך שנשארנו בקשרים מאז ועד יומו האחרון. יחיעם כידוע לא היה איש הדיבורים על ענייני דיומא למעט כשהוזכרו נכדיו, אבל היה איש המעשה, הבדיקה וההתמודדות האמיתית מבלי לטייח את העובדות ומבלי לייפות את המציאות ולפיכך הגיע להישגים שמתי מעט השיגו. הדבר ניכר בכל צעדיו, גם בפעילויותיו הספורטיביות כשהגיע להישגים יש מאין וזאת הודות ליכולתו להתרכז, להתמקד, להתמיד ולגלות נחישות אין קץ שלצערי לא עמדו לו בהתמודדותו עם מחלתו. יהי זכרו ברוך ומקומו בפנתיאון יוצרי ובוני המרכבה . לכולנו שעבדנו לצידו הייתה זכות גדולה והערכה עצומה לאיש ולאופן התנהלותו ותפקודו.
נחמן לוינגר
 
מומחה, איש שטח, איש ביצוע אהוב וצנוע –
עבדתי שנים רבות בשיתוף פעולה עם יחיעם הרפז. כולם הכירו את יחיעם, כולם אהבו אותו, כל האנשים בתחום המרכבה : מפקדים, חיילים, אזרחים עובדי צה"ל, אנשי השריון, אנשי החימוש, אנשי מנת"ק ורפ"ט והאנשים בתעשייה. בתקופה בה כיהנתי כראש רפ"ט, יחיעם היה ראש ענף אוטומוטיבי והיה אחראי על הפיתוח והניסויים, התכנון והאחזקה של המזקו"ם וחטיבת הכח של טנקי המרכבה לדורותיהם. בנוסף, הוביל ביצוע שינויים ושיפורים רבים במנועים, בזחלים ובהינעים הסופיים אשר הגדילו את אורך החיים ושיפרו את האמינות שלהם בצורה משמעותית.יחיעם היה מומחה, מוקד ידע ואוטוריטה מקצועית בתחום המערכות האוטומוטיביות, תוך התבססות על הידע המדעי, הטכנולוגי וההנדסי שצבר בשנות ניסיון רבות. הוא התאפיין ביכולת אישית ומקצועית גבוהה, יכולת התמודדות עם סוגיות טכנולוגיות מורכבות, חשיבה מקורית ויצירתית, אחריות, מסירות ומוטיבציה ברמה גבוהה. הוא התבלט ביכולת מרשימה
ומדהימה של מהירות ביצוע ויישום. יחיעם היה איש שטח עם קשר הדוק לשדה ומודעות גבוהה לצרכי המשתמש, ביקר בכל יחידות וסדנאות המרכבה, ביום ובלילה ובתדירות גבוהה. במסגרת ביקורים אלו ביצע הכשרה, הדרכה והטמעה של מערכות חדשות ושינויים ושיפורים, סייע בפתרון בעיות ונתן
מענה לשאלות שעלו. יחיעם היה איש צנוע ונעים הליכות, היה קשוב לאנשים ואהב לעזור לאחרים. יחיעם עשה ותרם רבות לפרויקט המרכבה, היה נכס לצה"ל בכלל ולחיל החימוש ולפרויקט המרכבה בפרט.
יעקב נגרו

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים