דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

אל''מ במילואים עלי בן דוד

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 23/07/2016

תאריך האירוע:

מספר צפיות: 5311


 רס''ן אלעד טל מראיין את  אל''מ במילואים עלי בן דוד שפרש מחיל החימוש בשנת 1994 בתפקידו האחרון היה רמ''ח פרויקטים (אג''א) לימים אט''ל.

סיפור רקע על אל''מ במיל' עלי בן דוד:

עלי נולד בעפולה ב 1950.ב 1968 התגייס במחזור טיס ושובץ בשריון.מסלול ההכשרה כלל קורס תותחנות טנקים, קורס מפקדי טנקים קורס קצינים והשלמה חילית במגמת המג''ח. במהלך ההכשרה השתתף גם בפעילות מבצעית במהלך ''מלחמת ההתשה'' על גדות תעלת סואץ.לאחר השחרור מסדיר למד בטכניון הנדסת מכונות כאשר במהלך הלימודים נקרא למילואים למלחמת ''יום הכיפורים'' לתקופת שרות של למעלה מחצי שנה.ב 1975 בתום הלימודים התגייס לקבע למקחש''ר במטרה לעסוק בפיתוחים ופתרונות טכניים בהתבסס על לקחי מלחמת יום הכיפורים ושירת עד הפרישה ב 1994 בדרגת אל''מ.במסגרת עבודתו בתעש היה בצוות ההובלה של קידום פרויקט ''הטנק התורכי''.במהלך שנות ה-2000 עבד בחברת סיימר אשר עסקה בהשבחת רק''מ קל (גלגלי) עבור לקוחות מחו''ל. חברת סיימר נרכשה על ידי אלביט מערכות יבשה בשנת 2011.כיום עוסק כיועץ עצמאי במספר פעיליות בתחום הביטחוני.

 תפקידים עיקריים במסלולו הצבאי של עלי :

קצין בשריון מפקד מחלקה בחטיבה 14, במילואים שיבוץ בקליטה של טנקים מתקדמים מארה''ב (M60A1).במלחמת ''יום הכיפורים'' לחימה במסגרת חטיבה 600 באוגדה של אריק שרון והשתתפות בקרבות קשים ומכוננים בעצירת והדיפת הצבא המצרי.

בקבע:

  1. קצין במדור תכנון בענף טנקים.
  2. רמ''ד מג''ח (קדנציה ארוכה).
  3. ע' רע''ן ניסויים אוטומוטיביים ביחידת הניסויים.
  4. סגן ראש רפ''ט.
  5. נציג טכני מקצועי במפקדה האוטומוטיבית של צבא ארה''ב מטעם צה''ל.
  6. רע''ן טנקים.
  7. רמ''ח פרויקטים באט''ל.

נושאים מרכזיים במהלך השרות הצבאי (מאז הכניסה לקבע) בחיל החימוש

רמ''ד מג''ח

עלי מספר שהייתה זו תקופה מרתקת ומשמעותית של פיתוח של מערכות עבור שיפורים מבצעיים ואחזקתיים של מערך טנקי המג''ח. הנושאים המרכזיים הינם: מערכת כיבוי אש אוטומטית, מיגון ריאקטיבי ''בלטן'' ערכות דחפור לטנקים, התקנת מערכות בק''צ ובק''ש  חדשות, כנות מקלעים למפקדי טנקים הסבת מנועי המג''ח מ 750 כ''ס ל 900 כ''ס בדרך מתוחכמת וחסכונית אשר אפשרה שדרוג המנועים בעלויות זניחות לעומת רכש או הסבה על ידי יצרן המנוע מערכת מיסוך מסוג ''עשן מיידי'' ועוד נושאים רבים.

תמונה מס' 1- טנק מג''ח עם ערכת ''בלטן'' 1977

ע' רע''ן ניסויים אוטומוטיביים ביחידת הניסוייםבאותה תקופה נעשתה עבודה מקיפה לכתיבת תקני ניסויים ממוסדים. הקמת מסלולים ועמדות חדשות במטווח 24 ותכנון אתר הניסויים 50/50 החדש בבסיס סיירים.

סגן ראש רפ''ט - השלמת הליך לאישור דגם של מרכבה סימן 1, הטמעת האחזקה לסימן 2 וגיבוש תוכנית פיתוח למרכבה סימן 3.

נציג טכני מקצועי במפקדה האוטומוטיבית של צבא ארה''ב מטעם צה''ל - טיפול במידע טכני רב לצורך שיפורים ואחזקה של ציוד אשר נרכש במסגרת עסקאות צבאיות, ליווי ומעקב אחר חידושים בתכולות ובמבנה המערך הטכני של צבא היבשה בארה''ב. פעילות עם תעשיות אמריקאיות כגון שיפור אורך חיי מנועי הטנקים .

רע''ן טנקים

יו''ר וועדת פיתוח של מספר פרויקטים כאשר המובילים הנם פיתוח פרויקט הפומה (קבלת פרס קחש''ר על חשיבה יוצרת ראה תמונה מספר  2) ומערך שיפורי מיגון לטנקים. יישום שיפורי מיגון טנקים במספר תצורות כולל מתן פתרונות ייחודיים לפעילות באזור דרום לבנון כגון מגוני גחון פריקים. ייעול הליך הסבת תובת הצינטורין ל''נגמחון'' ללא צורך בהסרת רצפת הגחון המקורית הליך שחסך אלפי שעות עבודה יקרות וקיצור  מהלך ההסבה.

 

תמונה מס' 2-  פרס קחש''ר לפרויקט ה''פומה''.

רמ''ח פרויקטים באג''א.

פעילויות מערכתיות לקליטה ואחזקה של מערכות חדשות בשיתוף התעשיות המקומיות, פעילות במסגרת שת''פ עם מפקדת צבא ארה''ב באירופה להקמת מערך ''הצבה מראש'' של תחמושת אמריקאית בארץ, הקמת בית חולים עורפי עבור צבא ארה''ב ותרגילים משותפים והסכמים מורכבים לשיפור המוכנות לעת מלחמה בעיקר הספקה בחרום.

 

תמונה מס' 3 -אל''מ עלי בן דוד מתדרך בכירים מצבא ארה''ב ומשהב''ט בתחילת תרגיל משותף

הערכים המרכזיים ותרומתו של חיל החימוש בעיני אל''מ במיל' עלי בן דוד

עלי מבחין בין שלושה תחומים עיקריים: מערך האחזקה בדרג הנפרס, פיתוחים טכנולוגיים למערך הרק''מ והכשרת כ''א איכותי לתעשייה והכלכלה הישראלית.

מערך האחזקה בדרג הנפרס (מזווית ראיה של איש שריון)

מהניסיון שלו כלוחם וכקצין בשריון הנו מלא הערכה לבעלי המקצוע של חיל החימוש אשר מלווים מאחזקים ומתקנים את הטנקים בצמוד לכוחות בשטח הן באימונים, בפעילות מבצעית שוטפת ובמיוחד במלחמת יום הכיפורים. פעילותם מאופיינת במקצועיות ובעיקר במוטיבציה גבוהה ובתנאי עבודה קשים רחוקים מאוד התהילה ומהכותרות.

פיתוחים טכנולוגיים למערך הרק''מ

במהלך ביצוע התפקידים בחיל החימוש בוצעו ויושמו פיתוחים מורכבים אשר בהסתכלות לאחור מעוררים השתאות על ההישגים הרבים וזאת בכלי פיתוח מיושנים (היום נראים בכלל הזויים) בתקציבים מצומצמים ובכ''א מזערי. בשלבים מאוחרים יותר בתקופת השהות במפקדת צבא ארה''ב ולאחר מכן  בתעשייה הביטחונית אינו מוצא הסבר הגיוני כיצד הושגו היעדים הנ''ל.

הכשרת כ''א איכותי לתעשייה והכלכלה הישראלית

בהסתכלות רחבה ניתן לראות שחיל החימוש הקנה ומעניק כ''א איכותי ומשמעותי בכל התחומים החל ממכונאים במוסכים דרך בוחנים ומדריכים ומנהלים ומובילי פיתוח בתעשיות הביטחוניות ולא רק.

 אתגרים מרכזיים במהלך השרות בחיל החימוש

הדרכה ותמיכה באחזקה בדרג השדה והפקת לקחים לפתרון בעיות מהשטח.

הקדמה

עלי מתקשה להסביר לקוראים הצעירים את הקשיים הרבים בקיום קשר סדיר בין המטה הטכני ויחידות השדה. מדובר על תקופה בה אין טלפונים ניידים אין דואר אלקטרוני וכל התקשורת מתבססת על הוראות טכניות מודפסות על סטנסיל ללא תמונות כמובן . קושי אמיתי לוודא שהמכונאי בביר תמדה בסיני אוחז אומנם את ההוראה אליה אתה מתייחס  ושאומנם הכלי מולו הוא עומד הוא בגרסה העדכנית.

דוגמא אישית מכוננת

למרות היותו רמ''ד מג''ח צעיר הנחה אותו ראש הענף מאיר טור לתת מענה לתקלות טכניות שיש בערכות דחפור טירן עבור טנקי צנטורין ברמה''ג הנמצאים בכוננות מול הגבול הסורי.לשאלתו הובהר לו כי אין שום ספרות טכנית בנושא.לאחר שעלי ישב מספר לילות וכתב חוברת הדרכה לתפעול ואחזקה של ערכות הדחפור. קיבל תקציב מיוחד והכין חוברת יפה מודפסת ועם תרשימים ותמונות. ביום גשום נסע לרמת הגולן למשרדו של הקח''ש הגדודי כולו מאושר כאשר בילקוטו החוברות היפיפיות. הקח''ש קם מכיסאו (לא התפעל לאכזבתו של עלי מהחוברות) אמר לו ללבוש מעיל ויצאו בגשם שוטף לחצר. לאחר שהגיעו לאזור שבו מצאו את הערכות  קבורות באדמה מוצפות במים ובוץ ורק חלקם מבצבצות החוצה לרמז שהנן שם. הקח''ש לקח את החוברות היפות ושם על כף הדחפור ואמר ''בחור נחמד זה לא עוזר'' . למזלו של עלי בחסות הגשם לא ראו את הדמעות שזלגו מעיניו נוכח הבושה שהגיע גאה על השקעתו. עלי שב למקחש''ר ושכנע לשלוח משאית מנוף לחלץ מהבוץ את כל הערכות ולהובילם לשיקום יסודי במפעל מתאים. בסופו של דבר כשהערכות נופקו לשדה ולכל ערכה צורפה חוברת הדרכה . אכזבתו הייתה קשה במיוחד היות והעריך את עצמו כאחד שהגיע מ''השטח'' אולם לא הייתה לו מוכנות נפשית לכזה תרחיש.

מתן פתרונות טכניים לצרכים מיוחדים של תפעול טנקי מג''ח בדרום לבנון.

תפעול הטנקים בדרום לבנון הצריך מענה למספר בעיות מבצעיות וטכניות. כדי לשפר מיגון נגד מיקוש כבד פותחו ''מגיני גחון'' (ראה תמונה מספר 13 ) כדי לא להכביד על הטנקים בכל התרחישים פותח פתרון של הוספת ערכה פריקה אשר מותקנת על כלים הפועלים באזורים מסוימים רבי סיכון ומוסרת בפעילויות אחרות.

פיתוח שיטת אחזקה מבוקרת ויישום הפתרון של ''אחסנה יבשה''

פותחו רעיונות ובוצעו ניסויים למציאת שיטת אחזקה יעילה הנותנת מענה לטנקים בסדיר טנקים בהחסנת הכן וטנקים בהחסנה יבשה. מצד אחד היה צורך אמיתי בהורדת עלות הקיום וחיפוש דרכים לצמצום ההשקעות באחזקה יזומה אולם מצד שני  היה הכרח לשמר רמת כשירות ומוכנות ראויה למלחמה. המתודה שפותחה בשנות ה 70/80 משמשת ומוכחת היום.

הקשר הלא יאומן של אל''מ מיל' עלי בן דוד ו''הטנק'' (להלן התיאור של עלי )

חלק א -משריון לחימוש

''לאחר השחרור מסדיר הוזמנתי להיות שותף בהקמת חטיבת מילואים חדשה , חטיבה 600 אשר קלטה את הטנקים המתקדמים ביותר את טנקי ה M60A1. לאחר מספרי אימונים בטנקים החדשים פרצה מלחמת יום הכיפורים. נסענו על זחלים מהימ''ח בבאר שבע עד לקו התעלה ונכנסנו מיד ללחימה. אמנע מלהיכנס פה לפרוט בנושא הקרבות המרים והעקובים אולם אציין רק שהתמודדות מול כוחות החי''ר המצרים הרבים וירי מסיבי של טילי נ''ט כאשר הטנקים שלנו היו ללא מקלעים היות ונשלחו להסבה, לא היו סוללות המיוחדות לאמצעי ראיית הלילה וכמובן ללא שום מיגון למעט המיגון הבסיסי. הנתון המדהים שסיימתי את המלחמה עם כל הצוות שלי ועם הטנק שאתו התחלתי את המלחמה שזה הטנק והצוות היחידים בכל החטיבה שחזרו באותו הרכב של הצוות המקורי ואותו הטנק לימ''ח ( 1 מתוך למעלה מ 100 טנקים)

 

תמונה מס' 5- עלי מצביע על חור חדירה של קליע בבית הפריטלסקופ ב 9 אוקטובר 1973

אך טבעי הדבר שכאשר התגייסתי לקבע בחיל החימוש הגעתי להיות רמ''ד מג''ח ולעסוק בפתרון הבעיות המבצעיות שהיו במלחמה כלומר כנות נשק חיצוניות מערכת שיכוך התפוצצויות וכיבוי אש אוטומטי הנובעים מחדירה בשריון הטנק, מערכת מיסוך ''עשן מידי'' ,מיגון ראקטיבי ולאחר מיכן מיגונים נוספים ומערכות נוספות.

חלק ב- משרות צבאי וההמשך בתעש

כשהשתחררתי נקלטתי בתעש והנושא המרכזי במפעל ''סלבין'' ( מערכות יבשה ) אותו קידמתי היה פיתוח ושיווק טכני ומבצעי של השבחת טנקי ה M60A3 של הצבא הטורקי (ראה על ההשבחה  בהמשך). כאשר ביקשנו להשאיל מצה''ל טנק לפיתוח הדגם הראשון הוקצה לנו טנק מסוים.שלחנו מכונאי למחנה של מחסני החרום במחנה עופר להביא אותו. המכונאי צלצל אלי ואמר לי שהטנק לא מניע ואם לא אכפת לי שיביא טנק אחר. אישרתי לו להביא כל טנק אחר זמין.כאשר הגיע הטנק לתעש ראיתי שיש עליו ריתוכים של תיקון פגיעות שהזכירו לי את הטנק האישי שלי מיום הכיפורים. בערב בדקתי את מספר ''ה-צ'' שלו ואז התברר לי שטנק המלחמה ''שלי'' ( צ-817701 ) חזר שוב לפעילות למשך מספר שנים.לימים יצאתי לתערוכה בטורקיה עם הטנק ,לתערוכת יורוסאטורי בצרפת ב 1998 (בדיוק 25 שנה מהמלחמה) וגם הטנק הוצב בתערוכת היובל של המדינה בגני התערוכה.''

תמונה מס' 6- גרסה ראשונה של הטנק המושבח

 

תמונה מס' 7- גרסה שניה של הטנק המושבח

 

 

תמונה מס' 8- ה''טנק'' המושבח בתערוכה בפריז.

 

 

תמונה מס' 9- ה''טנק '' המושבח מוכן לתצוגה לרמטכ''ל תורכיה בתעש.

 

 

תמונה מס' 10- עלי וה''טנק'' בתערוכת יובל למדינה.

 

תמונה מס' 11- ה''טנק'' כפי שמופיע באתר הרשמי של חברת MTU  הגרמנית ספקית המנוע לטנק התורכי.

הערה: ניתן להבחין שבכל התצורות נשמר הסימון הטקטי של הטנק המקורי מיום הכיפורים.

השבחת הטנקים של תורכיה.

ההשבחה של הטנקים הביאו את טנק ה M60A3 שיוצרו בשנות ה 80 לטנק מערכה מתקדם מאוד שהציג ביצועים דומים לאלו של הלאופרד הגרמני או לאברמס האמריקאי. ההשבחה הובלה על ידי התעש אשר שילבה תעשיות נוספות כגון אלביט שהייתה אחראית על פיתוח והספקה של מערכות בקרת צריח מודרנית , בקרת אש מתקדמת ביותר וכמו כן תעשיות מחו''ל כגון MTU שסיפקה מנוע דוגמת המנוע של מרכבה סימן 3 זחלים מתקדמים .

התעש פיתחה וסיפקה מערכת נשק מודרנית, תחמושת תואמת ומערכת מיגון מתקדמת.

פעילות נוספת בעת העבודה בתעש

כחלק מהנושאים שהיה שותף לפיתוחם והדגמתם הייתה פעילות של מערכת ''הגנה רכה'' שנועדה לזהות ולשבש טילי נ''ט הנורים על הרק''מ . במסגרת זו הוצג מדגים מערכתי על גבי צריח קטן שבו שולבו כל המרכיבים והטכנולוגיות שהיו זמינות בשנות ה 90 המאוחרות כולל יישום פיילוט על גבי מספר טנקים בצה''ל לבחינת הקונספט והפקת לקחים. יש לציין שמערכת המתקדמת של ''מעיל רוח'' הינו פתרון מוכח וישים של קונספטים שנדונו כ-15 שנה קודם.

 

תמונה מס' 12- מדגים טכנולוגי למערכת זיהוי ושיבוש טילי נ''ט מוצגת ביורוסאטורי 1996 בפריז

אירועים ''מוזרים'' במהלך השרות

כקצין שריון צעיר.

כאשר מונה לתפקיד סגן ראש רפ''ט הוזמן עם אל''מ תנחום כהן מינץ ז''ל לפגישת היכרות עם ע' השר האלוף ישראל טל ז''ל ביום שישי בשעה 3 אחה''צ במש''א. האלוף טל שאל אותו אם נפגשו בעבר בשריון ועלי ענה לו בחיוב ואז שאל את האלוף טל אם טנק פוגע בפגז ראשון במטרה האם הדבר בזכות עבודת תותחן טובה או בזכות עבודת מפקד הטנק שראויה להערכה. התשובה לא איחרה להגיע שכמובן זה בזכות מפקד הטנק ואז סיפר לו עלי את האירוע הבא:

במהלך הצגת תכלית של תרגיל חטיבתי בנוכחות מפקד הגיס אז (אלוף ישראל טל) בוצע כל השלב הסופי במערכת קשר חוץ שהושמעה במערכת רמקולים לכל הנוכחים במטרה שכולם ישמעו את כל המהלך של רשתות הקשר. בחזרה הגנרלית יום קודם סוכם שהפלוגה שלנו תפרוץ קדימה לעבר היעדים כאשר אני מ''מ חדש יחסית אעצור בעמדות חיפוי רחוקות יחסית למטרות והמ''מ הוותיק יעקוף ויתקדם קדימה עד שיגיע לטווח בו יוכל לפתוח באש ממרחק סביר על מטרות.

בביצוע ההדגמה המלאה הכול התנהל כשורה, הגעתי לעמדות החיפוי והבחנתי כי המ''מ השני שאמור היה לעקוף ולהתקדם למטרות ולירות עליהן פנה ימינה ונע לכיוון רכס מרוחק יותר שכמובן לא יוכל לבצע משם ירי. הייתה דממה ברשת הקשר.  לא ברור לי אם לא ראו את הטעות או פחדו לדבר בקשר שכולם שומעים, המתנתי וראיתי שהולך להיות ביזיון בשיא התרגיל. התפרצתי לרשת הקשר עם פקודת אש ובצענו ירי למטרות והושגו פגיעות בפגז ראשון. דרך אגב אף אחד לא הזכיר אח''כ שבוצע פה תרחיש אחר מהמסוכם ומהמתורגל.לפתע הגיע גיפ' עם האלוף טל. הסתדרנו לפני הטנק והאלוף אמר למג''ד שהוא מתפעל מהתותחן והנחה לתת לו שבוע חופשה פרס.''

האלוף טל לא התבלבל ואמר לאל''מ תני שטענתי צודקת והמ''מ אמור היה לקבל את חופשת הפרס ואמר לתני שהוא מבקש לתת לי חופשת שבת מאותו רגע (יום שישי אחה''צ ) עד יום ראשון בבוקר.

כרמ''ד מג''ח

בהיותי רמ''ד מג''ח התברר שצבא ארה''ב לא מוכן לספק חלקי חילוף לטנק עם ערכת דחפור ייעודית המוגדר M-9 היות והוא מוגדר ''ציוד התקפי''. היה חוסר במכללים ובעיקר לא ניתן היה להצטייד כחלקי חילוף במערכות ההידראוליות. מפקד מצל''ח (אל''מ מושקו רווה) היה בביקור לרכש משאיות עודפים בהולנד ודיווח שיש כ 3 משאיות ריו עמוסות בציוד שהספק מוכן למכור את הציוד במחיר של ''על המשקל''. נשלחתי לבדוק את הציוד והתברר לי שאלו היו משאיות עמוסות בכמות אדירה של מכללים הידראוליים עבור טנק הדחפור. כמובן  בלי לגלות לספק ''הסכמנו'' לקבל את המשאיות עם

ה''משקל העודף''.

עבודה הדדית ושיתוף פעולה עם האנשים המופיעים באתר ''בכירים מספרים''

הקדמה.

מתוך עיון בכתבות שכבר פורסמו באתר מצא אל''מ מיל' עלי בן דוד קשרים משמעותיים הקשורים למהלך שירותו בחיל החימוש. עלי מדגיש שהעבודה המשותפת עם המפקדים והעמיתים העמידה לרשותו מודלים שונים של חשיבה , למידה וגיבוש תפיסת עולמו.

מספר דוגמאות.

תא''ל צבי אורבך: בהיותו ע' קחש''ר טכני בשנת 1975 סיכם עם עלי על גיוסו לקבע ממילואים לחיל החימוש לענף טנקים לעסוק בשיפורים הנובעים מלקחי מלחמת יום הכיפורים. בשלב מאוחר יותר בשנות ה 90 שימש צבי אורבך בתעש כיועץ אסטרטגי לקידום פרויקט ההשבחה לתורכיה. אלוף מיל' עמי סגיס: היה רע''נ ניסויים אוטומטיבים כאשר עלי היה העוזר שלו. בהמשך בהיות עלי רמ''ח פרויקטים היה עמי ר' קחש''ר. קשרי ידידות נמשכים עד היום תא''ל פסי שלמה: בחלק מהתקופה שהיה רמ''ד מג''ח היה פסי שלמה ע' רע''נ טנקים. בחלק מהתקופה היה פסי הרע''נ. בהיותו רמ''ח פרויקטים היה תחת פיקודו של תא''ל פסי שלמה רח''ט תכנון באג''א. אל''מ במיל אריה בייזר: היה רמ''ד מרכבה ביחידת הניסויים כאשר עלי היה ע' הרע''נ. אל''מ במיל יצחק (איצה) הוכמן היה רמ''ד מרכבה ביחידת הניסויים כאשר עלי היה ע' הרע''נ. אל''מ במיל אורי לוי: היה רמ''ד רכב ביחידת הניסויים כאשר עלי היה ע' הרע''נ. תא''ל צביקה אורן (לא מופיע באתר) העניק לעלי שתי דרגות. דרגת טר''ש בסוף טירונות שיריון כחניך מצטיין כאשר סגן צביקה אינאורן (אורן) היה המ''פ טירוני שריון בדרגת סגן. את דרגת האל''מ העניק צביקה אורן לעלי כקחש''ר ב 1991 ביחד עם ראש אג''א. תא''ל במיל' משה קידר (מוצי) (לא מופיע באתר): בהיותו רמ''ד מג''ח מוצי היה רע''נ טנקים. בהמשך בהיותו סגן ראש רפ''ט היה מוצי ר' מנת''ק. בשלב מאוחר יותר בתעש היה מוצי בתקופה מסוימת מנהל התוכנית להשבחת הטנק לתורכיה כאשר עלי הוביל את השיווק הטכני מבצעי. אל''מ מאיר טור: מאיר היה רע''ן טנקים בהיות עלי רמ''ד מג''ח.

סא''ל חיים רזון ז''ל: במלחמת יום הכיפורים במהלך יום הלחימה השמיני באישון לילה קבלתי הנחיה לנוע בדחיפות עם המחלקה לגזרה אחרת. במהלך ההתקדמות בחשכה לפתע צץ לעומתי אדם עם פנס קטן ביד וסימן לי לנוע אחריו . התברר שבקטע הציר הזה נתקעו מספר טנקים ומתבצעת פעולת חילוץ מורכבת האיש הנ''ל הוביל אותי בתוך דיונות טובעניות למסלול עוקף. למחרת ניסיתי לברר מי האיש המיוחד הנ''ל ונמסר לי שמדובר על מומחה החילוצים הידוע חיים רזון.

סיכום

הדוגמאות לעיל ממחישות כיצד העבודה המשותפת והתפתחות כ''א בתפקידים השונים שזורים במספר מעגלי הכרות ועבודה משותפת דבר אשר אפשר הבנה ושיתוף פעולה ותקשורת פתוחה ומקצועית בצורה יוצאת מהכלל. עלי מברך וגאה שמסלול שירותו אפשר לו שרות מבצעי כלוחם בשלבים הראשונים ובהמשך ניצול ניסיון וידע תפעולי/מבצעי ביחד עם הכשרה מקצועית כמהנדס מכונות ובהדרכה וליווי של מפקדים מקצועיים ורציניים לעסוק בנושאים אשר הקנו לו תחושת ענין וסיפוק רב.


תמונה מס' 13- טנק מג''ח הכולל מיגון, ''עשן מידי '' מיגון גחון מיוחד לדרום לבנון עמדות נשק חיצוניות מפקד, טען ומקלע 0.5. כמובן מערכות נוספות שלא נראות בתמונה.

מהתמונה ניתן לראות את הנושאים שהיו טראומטיים ב''יום הכיפורים'' במלחמה לא היה אף מקלע להתמודד מול חי''ר מצויד בנשק נ''ט אישי- בדגם הזה 4 מקלעים כולל מקלע מקביל. חוסר יכולת להתחמק מטילי סאגר שנורו לעברינו- הפתרון עשן מידי בזמן פגיעת טיל סאגר בטנק או RPG חדירה וודאית- הפתרון מיגון ''בלטן'' עליה על שדות מוקשים סדורים ופזירים- הפתרון מיגון גחון. בהמשך הידע הנלמד  והניסיון הרב הובילו אותו שוב לעסוק בתעשייה בנושאים  אשר היוו המשך הגיוני ותרמו להתפתחות האישית שלו ולהבנתו תרומה חשובה.

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

(מוצג לפי התאריך העברי)
סלאמה סאלמה ז

כניסת חברים