דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

אל''מ במילואים שמואל בן אור

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 10/04/2016

תאריך האירוע:

מספר צפיות: 5103


כתב וערך – רס''ן גיא אורן

שנת פרישה: 2013  דרגה ותפקיד אחרון: אל''מ –  סגן ראש מנת''ק.

הקדמה

אל''מ שמואל בן אור, שיריונר  וקצין חימוש, סיים את שירותו בחיל החימוש בתפקיד סגן ראש מנת''ק. תקופת כהונתו מאופיינת באבני דרך משמעותיות, הן ברמה האישית והן בעשייה החילית בתחומי הפיתוח והייצור השונים.שמואל ביצע שרשרת תפקידים מרכזיים במנת''ק ואילו פעילותו, הן בעת שגרה והן במהלך מבצעים ולחימה, תרמה רבות לביטחון המדינה. תרומה זו באה לידי ביטוי, הן בכשירות ובמוכנות האמצעים וכ''א ללחימה,  הן בהגברת השרידות של המערך המתמרן, דרך שילוב מסגרות אחזקה בשדה הקרב והן בהתנהלות המשקית ובקיום יכולות מבצעיות באמצעות פיתוח אמל''ח רלוונטי , לשיפור המיגון והשרידות, הניידות והקטלניות.בתקופת שירותו הוביל שמואל תחומים רבים ומגוונים אשר לימים השפיעו על עיצובו ומיצובו של חיל החימוש כמערך מקצועי התומך את המערך הלוחם. תחומים אלו כללו בתוכם:

  1. מבצוע אמל''ח חדש במערך – מרכבה סימן 4, מערכת הגנה אקטיבית ''מעיל רוח'', מבצוע חט' גולני בנמרים.
  2. פיתוח ותהליכי ייצור – נמר אחזקה, נמר הנדסה, מערכות הגנה ריאקטיביות ואקטיביות, מערכות שליטה ובקרה ומערכות טנקיוניקה אחרות.

אל''מ שמואל בן אור נולד בשנת 1962 במרוקו.שמואל נשוי לדבי ולהם 3 ילדים משותפים – דביר, טל וגיל. שמואל בוגר תואר שני בכלכלה ומנהל עסקים מלימודיו באוניברסיטת ''בר אילן'' ו''בן גוריון''.

 

שירות כלוחם

שמואל התגייס לצה''ל בשנת 1980 והחל את דרכו כלוחם בחיל השיריון, בגדוד ישי (יחידת שומרי ירושלים). שמואל הוכשר כנהג טנק מגח 6ב ולאחר מכן יצא בזימון ישיר מהצמ''פ לקורס מפקדי טנקים בקציעות ומשם לקורס קציני שיריון.במהלך קורס הקצינים, בשנת 82', פרצה מלחמת לבנון הראשונה, בה השתתף שמואל כצוער ולחם במסגרת גדוד הכשרת קציני שיריון, לכיבוש ג'זין (מתחם חטיבתי של שיריון וקומנדו סורי).במהלך הלחימה על ג'זין, השמיד הגדוד  בלילה אחד של  לחימה עשרות טנקים סורים, ולא מעט נגמ''שי BMP1 ומערכות נ''מ ZSUX4. בקרב זה נהרגו שנים מחבריו לפלוגה – סמ''פ ולוחם ועוד מ''פ ושני לוחמים נוספים מהגדוד.שמואל השתתף בקרבות נוספים במהלך המלחמה, שהמרכזי שבהם היה לכיבוש עין את'ינה. תוכנית הקרב הייתה תקיפת לפיתה, כאשר גדודו של שמואל תוקף מדרום וגדוד הכשרת מפקדי הטנקים מאותה החטיבה תוקף מצפון. העיר נכבשה על ידינו אולם החבירה בין כוחות הגדודים הייתה לקויה ובוצע ירי דו''צ בין גדוד הקק''ש לגדוד הקמ''ט. בקרב זה איבד הגדוד את המג''ד, מ''פ נוסף מהגדוד ושלושה לוחמים נוספים. שבוע לאחר ''הפסקת האש'' קיבל שמואל את דרגות הקצונה, ב''שיפון'', בטקס משותף עם משפחות הנופלים בראשות הרמטכ''ל רפאל איתן.

 

תמונות מלבנון

 

שירות כקצין שיריון

מ''מ בענף טירונים עד מ''פ בענף מקצועות – 1982-1984 שמואל שובץ בביה''ס לשיריון בתפקידי הדרכה והכשרת לוחמים לחטיבות השיריון. תו''כ השירות בביסל''ש השתתף בפעילויות בט''ש בעזה, ברפיח, בחברון ועוד פעילויות בלבנון כשהבולטות בינהן  הכשרה וצליחה עם טנקים ונחתות בשפך האוואלי מצפון לבירות במטרה לבודד את ביירות מצפון לתנועת מחבלים ובריחה צפונה. ואבטחת ''שיחות השלום'' בן ישראל ללבנון ב''חאלדה'' שבפאתי בירות.בשנת 84', סמוך לשחרורו מצה''ל, אימן מפקדים מצבאות זרים על גבי טנקי M48 (צפרדעים).כשהשתחרר מצה''ל שובץ באוגדת שיריון בתפקיד מ''מ ולימים סמ''פ של פלוגת טנקים (טנקי טיראן) באוגדה.

 

חזרה לשירות וקצין חימוש

שמואל חזר לשירות בשנת 1991, לאחר 7 שנים באזרחות, בהן הספיק להינשא ולהביא לעולם 3 ילדים ואף ללמוד תואר ראשון באוניברסיטת בר אילן. את כל תפקידיו מאז חזרתו לשירות ביצע במנת''ק, החל מתפקידים במדור, דרך הענפים השונים ועד לתפקיד סגן ראש מנת''ק כקצין חימוש.

רמ''ד כלכלה ותקציבי פרויקטים במנת''ק – 1991-1997

בשנת 1991 התמנה לתפקיד רמ''ד כלכלה ותקציבי פרויקטים, המדור היה אחראי על תכנון תקציב פרויקט המרכבה ותכנון ותקצוב פרויקטי הפיתוח והתשתית בפרויקט. בתקופת כהונתו במדור נופקו טנקי המרכבה סימן 3 למערך והיערכות לכניסת טנקי ה''בז''. בנוסף, הוביל שמואל את ההיבטים הכלכליים בפרויקטי בט''ש נוספים של מיגון כלים כגון נקפדון, נגמחון, מגחון ועוד.

רע''ן תיב''מ במנת''ק –  1997-2004

בשנת 97' התמנה שמואל לתפקיד רע''ן תיב''מ, אשר במהלכו הוביל מספר תחומים:

1.בדיקת מערכת למערכת הגנה אקטיבית לטנקים ''מעיל רוח''.

2. תכנון וישום תר''ש תשתיות מפעל מרכבה במש''א.

3.הקמת מערכות המחשוב, ההנדסי והניהולי במנת''ק, ברפ''ט ובמש''א, לשיפור השילוביות והיעילות בתהליכי הפיתוח והייצור.

4. ליווי תהליך הניפוק של מרכבה סימן 4 הראשונים לביסל''ש וליחידות המבצעיות.

 

רע''ן תקציבים וכלכלה במנת''ק – 2004-2008

בשנת 2004 מתמנה שמואל לרע''ן תקציבים וכלכלה במנת''ק ולו בעצם אחריות כוללת על כל התכנון התקציבי ומימוש תוכניות העבודה של מנת''ק בתעשייה ובצה''ל.

תקופת כהונתו בתפקיד זה נחלקת ל-2 – לפני מלחמת לבנון השנייה, והתקופה שלאחר המלחמה.

בתקופה שלפני פרוץ המלחמה, עיקר המאמץ של הענף הייתה ''לחימה'' על עצם קיומו של המשך פרויקט המרכבה, כאשר גורמים שונים במטכ''ל פועלים מנגד לסגירתו. בנוסף, החל הענף לבחון חלופות לסגירת הפרויקט דרך ייצור של נגמ''שים ממוגנים ומרכבה 3.5 (תובה סימן 3, צריח סימן 4).

במחצית השנייה של התפקיד, הוביל את יישום לקחי מלחמת לבנון השניה בהיבט פרויקט המרכבה:

1. חידוש יצור טנקי מרכבה סימן 4 בקצב מוגבר.

2. השלמת פיתוח מערכות הגנה אקטיביות לטנקים, ''מעיל רוח'' ו''שומר בכלים'' ויישומם בכלים.

3.פיתוח ויצור נגמ''ש הנמר.

 

 סגן ראש מנת''ק ורמ''ח ייצור –  2008-2013

בשנת 2008 החליף את אל''מ תמי פורת והתמנה לתפקיד סגן ראש מנת''ק ורמ''ח הייצור, עם אחריות כוללת על כל הענפים במנת''ק (פיתוח, פרויקטים, נמר חו''ל, ארגון, ייצור ותקציבים) ובעצם סגירת מעגל והשלמת כלל התהליכים אותם הוביל בתפקידיו הקודמים.

1.      מבצוע מערכת ''מעיל רוח'' בטנקי סימן 4, לרבות יירוטים מבצעיים ב''עופרת יצוקה''.

2.      מבצוע חטיבת גולני בנמרים.

3.      יצור דגמי נמר אחזקה ושילובם במצבת הנמרים במערך.

4.      פיתוח נמרי הנדסה.

5.      חיזוק התעשייה הישראלית בדגש על אזורי עדיפות לאומית והרחבת מעגל הספקים.

6.      העברה לייצור בארה''ב של מרכיבי נמר בהם יתרון יחסי למימוש מט''ח סיוע.

7.      הורדת עלויות בפרויקט ופיתוח וישום ראיה כוללת (LCC- Life Cycle Costׂׂ) של פרויקט המרכבה והנמר, תוך הקצאת משאבים משמעותית לבנייה מחדש של מערך החלפים ואחזקה בשגרה ובחרום.

8.      חיזוק השת''פ עם גורמי זרוע היבשה וחילות השדה לאפיון והפקת לקחים בפלטפורמות.

9.      חיזוק השת''פ עם החט''ל לשיפור המשקיות של מערך הרק''מ.

הענקת דרגת אל''מ וחימושון –הרמטכ''ל גבי אשכנזי, קחש''ר תא''ל אייל אלוק והמשפחה


 

ערכים מובילים

1.מקצועיות – הכשרת כ''א, פיתוחו, מוטיבציה לשירות, משפחתיות.

2.כשירות טכנית – זמינות האמל''ח לשגרה וחירום.

3.משקיות – בחינה על עלות תועלת בכל תהליכי העבודה.

4.שילוביות במערך הלוחם – הבנת צורכי הלוחמים ואנשי החימוש בשדה ומתן מענה מתאים.

אתגרים מרכזיים בשירות

1.      פיתוח ושילוב של מערכות הגנה אקטיביות לרק''מ - ''מעיל רוח'' ו''חץ דורבן'', בהיבט טכנולוגיה, דיגום בכלים, בטיחות לוחמים ומשקיות והטמעת ''מעיל רוח'' ביחידות.

2.      פיתוח/הצטיידות בנמר - פלטפורמה חדשה, שילוב בכלל החילות המתמרנים (חי''ר/הנדסה).

3.      יצור במקביל של טנקים ונמרים, ניהול וחיזוק התעשיה בהתאם.

4.      העברה לייצור בארה''ב של מרכיבי הנמר.

5.      פיתוח נמר חט''פ ונמר אחזקה ושילובם במערך.

6.      ייעול הפיתוח והייצור להפחתת עלויות והכללת ה – ILS (Integrated Logistics Supportׂ) כחלק מהפרויקט – בניית מערך האחזקה וחלפים לשדה בשגרה ובחירום.

7.      חיזוק הקשר על מנת''ק עם המשתמשים בזרוע היבשה והמפתחים בחט''ל ובמפא''ת (פיתוח אמצעי לחימה ותשתית).

8.      שימור וחיזוק פרויקט המרכבה בעולם על אינטרסים סותרים ואיומי סגירת הפרויקט.

 

פעילות אירועים מבצעיים/אחזקתיים

טרם הלחימה - הכנת היחידות לקראת כניסה לפעילות מבצעית בהיבטים של אמצעים לבט''ש – לוחות בזוקה, פלטות גחון, ווי גרירה, מדפים ממוגנים ועוד. בנוסף, ביצוע הכשרות נהיגה ללוחמים והשלמת חוסרים בחלפים.

במהלך הלחימה - פתיחת חמ''ל משולב חט''ל/אט''ל למתן פיתרונות לסוגיות טכניות שעולות מהשדה, שילוב צוותי תחקור לפגיעות נ''ט, מתן מענה למכלולים קריטיים מליין הייצור.

בתום הלחימה - הפקת לקחים בתום המבצע ויישומם.

חילופי משמרות במנת''ק – ראשי מנת''ק, סגני ראש מנת''ק, ראשי רפ''ט

על מרכבה סימן 4 עם תא''ל במיל' אביגדור קהלני במפעל מרכבה

 

 
   

 

יום הפרישה – ראשי מנת''ק לדורותיהם

 

 
   

 

 

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים