[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

לעבוד עם טליק – משימה קשה וזכות גדולה - סיפורו של אל''מ (מיל.) אבינועם ברטל (בורנשטיין)

@alt@

כל מי ששפר גורלו , כמוני , ועבד תקופה ארוכה במחיצתו של האלוף טל , לא יכול היה שלא לשים לב להבנתו העמוקה בהנדסה , על אף העובדה שלא הייתה לו כל השכלה פורמלית בתחום זה.

מן המפורסמות הן – שטליק היה נוהג לקיים דיונים הנדסיים עם טובי המומחים בארץ (ובעולם) בנושאים שונים של הנדסת  רק''ם , תוך הפגנת בקיאות ואינסטינקטים הנדסיים שלא היו מביישים אף מהנדס ותיק.

זאת ועוד – כל מי שהתייצב לדיונים אצל טליק היה צריך להיות מודע לכך שהוא צפוי לעבור ''חקירת שתי וערב'' ושומה עליו לדעת את כל רזי הפתרון – שאם לא כן הוא צפוי לצאת נזוף וחבול.  מי שזומן לדיון מקצועי אצל טליק – היה חייב להתכונן לשאלות לא רק בנושא הספציפי שהוא נשוא הדיון , אלא דווקא לאותן שאלות בלתי צפויות שעלולות לצוץ במהלכו.

ומכיוון שאיש הרי לא יכול להתנבא מה צפוי טליק  לשאול – הדבר חייב אותנו להיות ערניים כל העת , להתעמק בחומר , לקרוא ספרות מקצועית , ללמוד מניסיונם של מפתחי טנקים אחרים ולהכיר היטב את כל עולם התוכן ההנדסי של הטנק על כל נגזרותיו .יתרה מזאת – חובה עלינו להיות בקיאים בתורת השריון ולהיות בקשר הדוק עם משתמשי הטנק , שהרי ''האדם הוא במרכז החומר'' - כדבריו.

טליק נהג לומר לא אחת – עלינו מהנדסי רפ''ט , כי אנחנו נמדדים בסופו של היום על השגינו ההנדסיים באופן כמותי  , ואיננו יכולים לתת תשובות בדומה לקציני מטה קלסיים , או אפילו רחמנא ליצלן קצינים קרביים שמשרטטים על שולחנות חול.

במילים אחרות : מי שרצה לעבוד במחיצת טליק (בעיקר ''במעגל הראשון'') היה חייב להיות מקצוען , יסודי , מקפיד על קטנה כגדולה , בעל יכולת לימוד מתמדת ואולי התכונה החשובה מכולן , בעל עצבים חזקים – אחרת הוא לא היה שורד לאורך זמן.

על רקע אבטיפוס מרכבה 1 - צאלים (1974) כסרן

שיטות העבודה של טליק :  ''דיון מנת''ק-רפ''ט'' , ''הצגות הדגמים'' ו- ''פיתוח טלסקופי''

תהליכי העבודה אשר בהן דגל טליק היו בעצם שימוש בתורות המתקדמות ביותר אשר נלמדות בניהול פרוייקטים מודרניים באקדמיה , למרות שלא בהכרח הוא התכוון לכך , דבר המעיד על גישתו האינטואיטיבית המצוינת .

דוגמה לכך הינם אותם דיוני מנת''ק רפ''ט אשר טליק נהג לקיים (בימי א' בבוקר) , בהם השתתפו נציגים של מנהלת הפרוייקט - מנת''ק , הגורם הטכני -  רפ''ט , יצרני הטנק – נציגי מש''א (לא בכולם , על פי הצורך) וכמובן , איך לא , נציגי המשתמש – חיל השריון.

בדרך כלל הדיון היה נפתח על ידי נציגי חיל השריון , אשר דיווחו על ארועים משמעותיים בשטח , אם בפעילות מבצעית , שימוש בפיתוחים חדשים או מניסויי הטנק. בהמשך – הדיון נסב סביב משימות הפיתוח השונות . לא אחת זומנו לדיון נציגי תעשיות שונות שהיו חלק אורגני של מפתחי הטנק – אשר באו לתת מענה לסוגיות שונות הקשורות לפיתוח הפלטפורמה ומכלליה.

שיטה זו היא בעצם התגלמותו של תהליך ''ההנדסה המשולבת''(Concurrent engineering- CE)   , מבלי שטליק קרא לה בשם זה. השיטה מתאפיינת בכך שעל מנת לייעל תהליכי הפיתוח ולקצר זמנים , יש לשתף בתהליך מראשיתו את מירב הדיסציפלינות המשפיעות – קרי: גורמי ההנדסה , הניסוי , הפיתוח והרכש.

שיטה זו שונה מהשיטה הקלאסית הכרונולוגית (אשר לעתים קרוייה שיטת ''מפל המים'' – waterfall) , אשר בה התהליכים מתבצעים בשיטה השמרנית , על פי הסדר המקובל , כמעט ללא  נטילת סיכונים , אולם התוצאה הינה תהליך ארוך ומסורבל.

 

שיטת ה''הנדסה המשולבת – לעומת השיטה הקלאסית של ''מפל מים''

 

 

החסרון העיקרי של שיטת ''ההנדסה המשולבת''  , אשר בא לידי ביטוי בפרוייקט המרכבה לא אחת – היא העובדה כי השקעת משאבים בפעילויות המקדימות את זמנן עלול להביא למצב שיהיה צורך לבצען מחדש עקב שינויים בלתי צפויים בתכנון או עקב כשל בניסויי דגם.

טליק נהג לכנות שיטה זו גם כ''פיתוח טלסקופי'' , אשר התאפיין בהתנעת תהליכים בשלב מוקדם , תוך נטילת סיכונים מחושבים וכניסה לייצור ראש סדרה עוד בטרם הסתיימו כל תהליכי הפיתוח הקלאסי וניסויי הדגם – כל זאת על מנת להבטיח עמידה ביעדי לוח זמנים קצרים מאוד. אין זה פלא איפוא שטנקי המרכבה סימן 1 נופקו לשדה תשע שנים בלבד לאחר תחילת הפיתוח (1979) , וזאת  על אף העובדה שבישראל באותה עת לא הייתה מסורת של ייצור טנקים , אשר על כן רוב הייצור התבסס על תשתיות קיימות (למעט מספר מצומצם של מפעלים אשר הוקמו לשם כך – הלוא הם מפעל התותחים בתעש – סלבין , בית היציקה לפלדת שריון –אורדן ומפעל ההרכבה בתל השומר – אז מש''א  7100).

זמני ההנבטה של דורות מתקדמים יותר של המרכבה , היו אף קצרים יותר , למרות שהיו מורכבים לא פחות.

רעיונות חדשים ודילמות הנדסיות מורכבות , בעיקר בתחום של ממשקי אדם מכונה ,  הוצגו לטליק על גבי הטנק במסגרת מה שקרוי ''הצגות דגמים''.

בהצגת הדגמים , ראש הענף הרלוונטי ברפ''ט היה מציג לטליק לאישור את אשר הוא יזם , או את אשר נדרש היה לעשות – בעיקר בעקבות דרישת משתמשי הטנק. דרך זו איפיינה את שיטות העבודה של טליק , אשר העדיף מראה עיניים בתוך הטנק מאשר שרטוטים ותיב''מ. הייתה זו גם הדרך היעילה ביותר לקבל התרשמות בלתי אמצעית מהמשתמש אשר נציגו היה נכנס לעמדה ובודק האם הפתרון קביל...כאן המקום לציין כי דעתו של אותו קצין צעיר שייצג את חיל השריון הייתה הדומיננטית , וחוות דעתו הייתה מחייבת את מנת''ק ורפ''ט. לעיתים רחוקות היה טליק חולק על רצונו או דעתו של אותו קצין – על אף גילו הצעיר.

הצגת הדגמים הייתה מעמד מלחיץ ולא פשוט , בעיקר בשל העובדה כי הייתה בנוכחות ''קהל'' רב ( לא בכדי נקראה ''הצגה'') ומטבע הדברים הייתה מלווה לא אחת ב''שטיפה'' הגונה לה היה זוכה המציג מפיו של טליק , אם וכאשר הפתרון המוצג לא הניח את דעתו. זאת ועוד – ככל שמספר המשתתפים בהצגה היה גדול יותר (בעיקר אם בין המשתתפים היו אורחים שאינם נמנים על ''המעגל הראשון'' של טליק) – כן היא הייתה ''טעונה'' יותר והמציג מרפ''ט היה נתון תחת לחץ גדול יותר  מצד טליק.

להצגת הדגמים קדמו הכנות רבות אשר נעשובתוך רפ''ט , ולא אחת הצגנו לטליק מספר חלופות – כאשר  לא היה קונסנזוס פנימי. היום כבר מותר לגלות כי לעיתים נהגנו לזמן את נציגי המשתמש (תח''ש/מפח''ש) להצגה מקדימה ותאום עמדות , על מנת להגיע להצגה מול טליק  עם הסכמה הדדית  ופתרון מהיר. אינני בטוח – אך לפעמים חשדתי שטליק ידע כי תאמנו עמדות לפני ההצגה אך הוא נתן לנו להנות מהספק – ובלבד שידע ששיתפנו את ה-USER  מבעוד מועד.

כמי שחווה אינספור הצגות דגמים , אני יכול לומר שהיו מספר כללים בסיסיים עליהם היינו חייבים להקפיד , ואשר היו תנאי הכרחי להצלחת ההצגה . אחד הכללים החשובים ביותר על פי השקפתו של טליק הוא פרמטר ההשוואה והיחסיות. כל אימת שנהגנו להציג פתרון כלשהו , במיוחד אם מדובר היה בתצורת מיגון חדשה , אשר הייתה משפיעה על מימדי הטנק וצלליתו  – היינו חייבים להציג גם ''טנק רפרנס'' – ולא – אוי ואבוי לנו ; זכורני שכמעט ''פוטרתי'' ממשרתי , כאשר לא הצגתי טנק ''ייחוס'' באחת ההצגות.

כלל נוסף היה בשלות הפתרון. ככל שהפתרון היה מוצג ברמת בשלות גבוהה יותר , מתפקד היטב , ארגונומי ו''סקסי'' – כך היה סיכוי רב יותר לקבל עליו אישור.

טליק וגישתו לפונקציונליות ולאסתטיקה

מי שהכיר את טליק מקרוב , יודע שהאיש היה צנוע מאוד וסלד מסממני יוקרה ופאר. די היה לראות את המשרד בו נהג לשבת כל השנים , כדי להתרשם מההבדל התהומי בינו לפונקציונרים אחרים, זוטרים בהרבה,  אשר איישו את בניין משרד הבטחון.

יחד עם זאת האיש היה פדנט גדול בכל מה שקשור לסדר ונקיון  וחסיד גדול של מה שנהג לכנות ''איכות הסביבה'' . הדבר קיבל ביטוי כל אימת שהיה חוזר מחו''ל והתקנא בסדר ובנקיון שראה שם ותסכולו היה גדול ממה שראו עיניו בארץ הן בבסיסי צה''ל והן מחוצה להם.

תכונות אלה באו לידי ביטוי גם באהבתו הגדולה לתכנון הנדסי בעל קוים ''נקיים'' ואסתטיים . הוא נהג לומר כי אם  העיצוב אסתטי – הוא לבטח יהיה גם פונקציונלי. כך למשל – עיצובו של הטנק הגרמני (הליאופרד 2) היווה מבחינתו סטנדרט שיש לשאוף אליו ותמיד דרש שהמרכבה תהיה בעלת ''פיניש'' איכותי מן המסד עד הטפחות.

הוותיקים אולי זוכרים שקימורי וקווי המתאר של צריח מרכבה  סימן 1 היו תולדה של עבודה משותפת עם אדריכל  מיחידתו של לסקוב (אנדריי מיפת''ח) אשר מתח  סרטי סימון לבנים כדי להתרשם מקווי הצריח האופטימליים, שהרי לא היו אז עדיין כלי תיב''מ כמקובל היום.

הפרוש ל''פונקציונליות'' הוא מורכב , וטליק נהג לתת תמיד את הדוגמה של רכב החלל אשר הנחית את ניל ארמסטרונג על הירח  ביולי 1969 . צילום הרכב הזה התנוסס על קיר חדרו של טליק אשר הוקסם מההישגים של מבצעי נאסא. טליק נהג לומר , בדרכו הפילוסופית האופיינית , כי מושגי היופי והאסתטיקה הינם יחסיים ותלויי פונקציונליות – כך למשל רכב החלל בעל הצורה החרגולית נתפס על גבי כדור הארץ כיצור כעור – בו בזמן שבמונחי

סביבת הירח הוא נחשב לשיא היופי...

רכב החלל – lunar module

עם טליק במשא על רקע מרכבה 3 - 1996 - אלמ

 

כיום ניתן להסתכל בסיפוק על כך שגישה זו חלחלה עמוק בין מתכנני רפ''ט  , והראייה - שטנק מרכבה סימן 4 , אשר רובו ככולו תוכנן ע''י ממשיכי דרכו של טליק , ללא השתתפותו הפעילה , עומד בכבוד בסטנדרטי האסתטיקה של טליק , והינו אחד הטנקים היותר יפים בעולם.

עם יצחק רבין  בסיור במש"א

עם שר הביטחון משה ארנס בסיור במש"א

 

 

 

סוף דבר

העבודה עם טליק הייתה איפוא קשה ואינטנסיבית , מלווה בדרך כלל במתח בלתי פוסק – אך שכרה בצידה . דפוסי ההתנהגות אשר אותם סיגלנו בתקופת השרות תחת פיקודו של טליק – הינם נר לרגלינו בכל אשר נפנה. דבר זה בולט בכל הארגונים והתעשיות בהם השתלבו יוצאי מנת''ק ורפ''ט , אשר נהנים מהסטנדרטים הגבוהים של ''נבחרת טליק''.

ובאשר לי – אכן  איתרע מזלי הטוב לעבוד במחיצתו של ענק כמו טליק במשך כ- 4 עשורים , הן בעת שרותי הצבאי והן מאז שחרורי - בתפקידי הנוכחי בתעשייה הצבאית. משנתו של טליק בכל הקשור לגישה רצינית ויסודית לדברים , למידה יסודית של מטלות חדשות , דבקות במשימה , חשיבה יצירתית והתייחסות ערכית לאדם – מהווים גם עבורי מורשת  יקרה מפז .

 רוחו של האיש הזה (''מה היה אומר על זה טליק'') מלווה אותי בכל אשר אפנה.

אודות מחבר המאמר - אל"מ (מיל.) אבינועם ברטל בורנשטיין

  1. סיים הנדסת  מכונות כעתודאי ב- 1971 בטכניון
  2. משרת כעתודאי בחיל חימוש , בפרוייקט המרכבה כמעט מאז היווסדו (שנה קודם לכן)  , ועד לשיחרור ב- 1976  ; באותה עת מתכנן בעיקר מערכות תובה של מרכבה סימן 1.
  3. משתחרר בדרגת  סרן  ; תוך כדי שרות צובר את נק' החובה לתאר שני בהנדסת מכונות בטכניון.
  4. חוזר לספסל הלימודים (בטכניון) להשלמת תזה לתואר מגיסטר בהנד' מכונות .
  5. 1978-1980 : עובד כמתכנן בחטיבת ההנדסה של תע"א  
  6. 1980 - חוזר לשרות קבע בצה"ל - כרס"נ. משמש כראש מדור בצוות פיתוח רק"מ במשך כשנתיים - באינטגרציית מע' בקרת אש לטנק הצנטוריון (שוט קל ד') + מע' בק"ש לטנק הטירן הצהלי - ה"סמוור".
  7.  1982 - עובר למש"א 7100 למפעל מרכבה , כמפקד בית המלאכה לעיבוד שבבי (ב"מ 9), תפקיד אותו ממלא במשך 3 שנים.  
  8.  1985 - מקודם לדרגת סא"ל ומתמנה לראש ענף חלפי טנקים במצל"ח 6800 .
  9.  1986 - "נקרא לדגל" בחזרה לרפ"ט (ע"י האלוף טל)  , לפרוייקט המרכבה , כראש ענף צריח ; בתפקיד זה אני משמש  10 שנים רצופות , עד ליציאתו  לגימלאות ; במהלך אותן שנים מקודם לדרגת אל"מ (כדרגה אישית באיגום "מומחים" )- אפריל  1993. בתפקידו זה עוסק בפיתוח  צריח סימן 2+ סימן 3 + ניצני סימן 4.
  10. בשנת 1996 - פורש לגימלאות ומיד נקלט בתעש כמהנדס ראשי ומנהל המו"פ במפעל סלבין של חטיבת הרק"ם.
  11. בשנת 2015 – מתמנה למהנדס מערכות ראשי במנהלת השריון של תעש
  12. בשנת 2016 – פורש לגימלאות.  

על רקע אבטיפוס מרכבה 1 - צאלים (1974) כסרן                       

 

עם הרמטכל רפול - על גבי שוט ד במשא (כרמד בקש בצוות פיתוח)

 

            

      בעת עבודתו בתעש- בהדרכת עובדים בטורקיה(2005) -השבחת מגחים

 

         פרידה נרגשת מטליק - מסיבת פרישה ספטמבר 1996

       פרידה נרגשת מטליק - מסיבת פרישה ספטמבר 1996

                  תעש- מציג מרכבה 3 בז ביורוסאטורי - פריס 2000

 

 

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

(מוצג לפי התאריך העברי)
בן יהודה שמעון ז קלפה זאב-אברהם ז

כניסת חברים

חברים online