[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

יוסי רנרט - נעורים בסדנה הגייסית ‏

סיפור נוסף מאת יוסי רנרט, המספר על סיטואציה שהתרחשה בשנת 1960, בסדנה הגייסית בג'וליס , - חברים לפלוג

@alt@

בשנת 1958 נשלחנו ארבעה חיילים חדשים מבה"ד 20 לסדנה הגייסית בג'וליס.

בגבולות המדינה הקטנה של אז , מחנה ג'וליס נחשב לסוף העולם . אזרחים עובדי צה"ל שעבדו כאן , קיבלו תוספת ערבה.

בפלוגה א' תיקנו טנקים , בפלוגה ב'- רכב ב' וזחל"מים , חדר האוכל הגדודי היה אצלנו בפלוגה ב' .

עוד פעלו בג'וליס בית הספר לשיריון ומפקדת חטיבה 7 . כמו כן פעל בג'וליס אולם קולנוע .

האזרחים ורוב אנשי הקבע היו יוצאים בהסעות לאחר שעות העבודה . החיילים המעטים צריכים היו לשמור על המחנה הגדול . תג היחידה שלנו , עוצב בצורת פסים אלכסוניים בגווני ירוק ושחור , היה גם הסבר היתולי למשמעות הפסים העוקבים , הם באו לתאר את תדירות השמירות – יום כן , יום גם כן . שבת כן ושבת לא .

העבודה אף פעם לא נגמרה בג'וליס

הצפירה בסוף היום נועדה לאזרחים , הם נסעו הבייתה . אנחנו החיילים פרקנו בלילות את משאיות הציוד והחלקים .

בימי רביעי בערב , יצאה הסעת בידור לתל-אביב , בחצות היינו עולים בשפת הים על המשאית, וחוזרים לג'וליס .

במבט אחורה , נדמו חיי החברה בג'וליס להיאחזות נח"ל . הייתה רומנטיקה ונוצרו זוגות וגם חתונות . גם אבי החשמלאי ואירית הפקידה הפלוגתית התחתנו . הרגשנו כמו משפחה . אני משער שעל הסיפור הבא חלה כבר התיישנות, ואף אחד לא יסתבך . אל תספרו לאף אחד, מבטיחים ? טוב . דעו לכם , בזמני לא ראינו בג'וליס איך נראה רשיון נהיגה . זחל"ם עבר טיפול תקופתי? משאית שש על שש טופלה על פי כרטיס התיקון ? יוצאים לנסיעת מבחן . מה לוקחים ? ארגז כלים ושלטי "במבחן" . דוהרים על הכביש לאשקלון , האוטובוסים מפנים מקום , בכול הזדמנות בולמים חזק, כדי לבדוק את הבלמים . יורדים כדי לבדוק את פסי העצירה , והאוטובוסים ? מחכים , למה להם להסתבך ? .

היינו כמו במערב הפרוע , החוק הוחל מקסטינה וצפונה , שם בקסטינה היה בסיס של המשטרה הצבאית ובית הדין הצבאי , אבל הם לא היו בראש שלנו . למכונאים הייתה סיבה לצאת מהמחנה לנסיעות מבחן , אולי גם לחשמלאים , אבל למסגרים ? מה הם צריכים לבדוק ? כך נוצרה בג'וליס שכבה של "חולי-הגה" , שהיו מוצאים תירוץ לקחת רכב ולנהוג . ימי שבת התאימו לאותם חולים לטפל ולהרגיע . ערב אחד בחדר האוכל , ניגש אלי אחד מחולי ההגה הסמויים. אני כבר הייתי אחראי מחלקה והוא סמך עלי שאעזור לו .  בעיניים כבויות הוא סיפר לי בלחש, שהוא נתקע עם קומנדקאר בבוץ , מחוץ למחנה . בסדנה היה חוק – אין משתמשים ברכב לא מוכר , סדנה או לא ? אולי אין שמן , ואולי לא הכול מורכב . אז לקחתי סיקס- ווילר מהמחלקה שלי , גייסתי עוד מספר חיילים בחדר האוכל , הבאנו כבל גרירה ויצאנו לשטח . בדרך סיפר לי חולה ההגה שהוא התנדב ביוזמתו לרוקן פחי אשפה של הפלוגה , בשטח שמחוץ למחנה . העיקר לנהוג , חולה או לא חולה . כשהגענו לקומנדקר , בקושי ראינו אותו, צריכים היינו לחפור בבוץ כדי לחבר את הכבל לפגוש . הסיקס כמעט ושקע אף הוא . חזרנו לפלוגה , בדרך הייתי מאיץ ועוצר , מאיץ ויוצר , גושי בוץ התעופפו לכול הכיוונים . בפלוגה פגשתי את ארזי , ממחלקת הזחל"מים . הוא הביא זחל"ם ונסענו מסביב דרך קיבוץ משואות-יצחק . פרסנו כמעט את כול הכבל של הכננת , ולאחר פינוי בוץ רב , הצלחנו להחזיר את הקומנדקר לפלוגה . את כול הרכבים שהשתתפו במבצע , שטפנו בזרנוק המים במחלקת הצביעה של פלוגה א' . לאחר שהקומנדקר נשטף והבוקר האיר , נוכחנו שהפגוש הקדמי התכופף קדימה ונראה כמו מפלסי המחסומים של באב אל וואד . מה עושים ? ליד המשרד של סטפן עמד עץ אקליפטוס ענק , נגיחה אחת ועוד אחת עם הפגוש העקום אל גזע העץ והוא התיישר . עבדנו כמעט עד הבוקר והחלטנו לא לספר לאף אחד . לא רצינו להזיק לחברנו חולה ההגה . ארזי היה סמל תורן , בבוקר הגיע זרחיה דוד המ"פ,  ושאל אותו איך עבר הלילה . ארזי סיפר לו הכול .

נערך בירור קצר אצל סטפן מנהל העבודה , אני סיפרתי לו בארבע עיניים על העזרה ההדדית ואיך החברה עבדו כול הלילה . סטפן סגר עניין ושלח אותנו חזרה לעבודה .

במלחמת יום כיפור בניסיון צליחה בתעלת סואץ ,טבע עם הטנק שלו , בנו של זרחיה דוד המ"פ . אירית הפקידה שלנו נסעה עם אבי בעלה והילדים לאוסטרליה , כדי לשקם חווה עזובה , פרה ענקית נתקעה ברכב של אירית, הקיבוצניקית האהובה מכפר מסריק , אירית שלנו נהרגה במקום .

לימים נודע לי שזרחיה דוד , קשור לסיפור עצירת הטנק בדגניה . הוא זרק על הטנק בקבוק תבערה . מומחים של חיל החימוש קבעו לימים שאת הטנק עצר חייל גולני , שירה פגז פיאט לעבר הטנק .  

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

כניסת חברים

חברים online