דילוג לתוכן המרכזי בעמוד
לוגו חיל הטכנולוגיה והאחזקה לוגו עמותת חיל הטכנולוגיה והאחזקה
[temp]
ינואר
פבר.
מרץ
אפר.
מאי
יוני
יולי
אוג.
ספט.
אוקבר
נוב.
דצמ.
הזנת אירוע חדש חיפוש בטיימליין התאריכים המסומנים בכתום כוללים אירועים

שנת 2011 - מורשתו של מפעל הרכב מש"א 7200

מאת: ניסים קלו

תאריך עלייה לאתר: 06/12/2011

תאריך האירוע: 2011-11-01

מספר צפיות: 1416


 מש"א 7200 – מפעל הרכב 7200

ראשית דרכו של מש"א 7200 בסדנא בסיסית שננטשה על ידי צבא הוד מלכותו. במרוצת השנים, נבנתה נדבך אחר נדבך וצורפו תשתיות אנושיות ומקצועיות. היחידה התגבשה, התחשלה והפכה לכור היתוך טכנולוגי בתחום השיקום והאחזקה של אמל"ח במערך צה"ל. בסיס זה זכה בפרס ראש אטל על הצטיינות יתרה - קישור




יחידתנו במהלך חייה, (67 שנה), יחד עם שיפור טכנולוגי ולוגיסטי שינתה את שמה מ-BASE WORK-SHOP 3 דרך במ"ב 682 ומש"א 682, מש"א 7200, מפעל הרכב 7200 בתוך מש"א 7100, ובשנה האחרונה מפעל הרכב 7200 במש"א 7000 המאוחד.

עם ההכרזה על הקמת מדינת ישראל כבר היו כוחות צבאיים בתהליך התארגנות. בכל זאת, כשפורסמה ביום ה - 31.5.48 פקודת יום להקמת צה"ל, היו החילות הלוגיסטיים עדיין בחיתוליהם.




אחת מפעולות ההתארגנות הראשונות הייתה להגדיר סמכויות ותחומי פעולה. המש"א החל לפעול במסגרת חיל תחבורה - צפון ובמהרה התפתחה בשטחה ובתשתיתה, משטח של כ - 100 דונם ב - 1948 ל - 260 דונם נכון להיום.
בתי המלאכה הבסיסיים שלו (ומכאן השם - במ”ב) התארגנו לשיפוץ נגמ”שים, רכב ונשק. עם הזמן סדנאות אלה הוכפפו לשרות הנדסת חימוש.




החל מינואר 1949 הוטל על במ”ב 682 לשרת את היחידות באזור הצפון. בקשר בלתי אמצעי ועל פי פנייתה של כל יחידה, התקבלו כלים לתיקון, ובמקביל, בוצעו גם פעולות החזרה לכשירות. רוב התעסוקה של היחידה היה תיקון קומנדקרים ומשאיות G.M.C .




המפקד הראשון של במ”ב, רב - סרן שמשון ריזניק היה צריך לנווט את אנשי היחידה אל המטרה - הגברת התפוקות בעבודה שגרתית ויומיומית, באותה תקופה, על פי עדות של ביבי גרוסמן, (רס"ר טכני ביחידה, שהיה בעל ניסיון רב עוד מהצבא הבריטי) האלתורים קבעו את ההצלחה, ומתוך עשרה כלים היו בונים כלי אחד. כבר אז הדגיש המפקד הראשון את חשיבות העבודה בצוותא של אנשי הצבא והאזרחים. בתחילת הדרך רוב העובדים היו אנשי צבא ומיעוטם אזרחים.



ביוני 1949
עם הגעתו של מפקד חדש, רס"ן אריה כהן החלו בהקמת "סדנאות מנועים - 6". העבודה החלה לקבל פן סדרתי. ולראשונה פורקו כלים. עפ”י עדותו של המפקד "היו מפרקים את הכלים עד לבורג האחרון". במקביל החלה פעילות אינטנסיבית בטיפול במכללים. מעבר להגעת הכלים מהיחידות, החלו להגיע כלים ממגרשי גרוטאות, בעיקר ממגרש הסמוך למערת אליהו שמתחת למנזר סטלה מאריס. הכלים הללו שימשו מקור להשלמת הכלים הסדרתיים ומכלליהם. מפקדת המש"א שמה דגש על קליטה מאסיבית של אזרחים ממחנות העולים הסמוכים, וממעברות טירת הכרמל ושער העלייה. העולים היו אמנם חסרי מקצוע ברובם, אך ניתן היה ללמדם את המלאכה, מאחר שהיא חולקה לענפי התמחות מצומצמים ושונים זה מזה.



רבים הם התחומים וההישגים של עובדי במ"ב - מש"א. באופן פעיל השתתפו הם בכל מערכות ישראל ולא פעם היוו גורם דומיננטי במערך הלוגיסטי של המערכות הללו.

במבצע "יונה" שקדם למבצע "קדש" נכחו עובדי במ"ב על האניות שהובילו רכש מצרפת ומבריטניה, כאשר לפני זה הכירו את הכלים במדינות האלו. מיד עם הגעתם נוסדו קורסים בהם באופן מזורז למדו עובדי במ"ב את הטיפול וההתמחות בנושא, ועזרו רבות בהכשרת הכלים.
כשהחל מבצע "קדש", היווה מבצע "יונה" גורם מכריע בחיזוק כוחו של צה"ל בטנקים, תומ”תים, משאיות ותחמושת. על מבצע זה זכתה פלוגה אחת בצל"ש הרמטכ"ל וכל העובדים - בשירו של נתן אלתרמן.




כבר בתחילת שנות השישים התעסקה היחידה בנושא מיגון כלי רכב. על מנת לאפשר לאנשי אוניברסיטת ירושלים בהר הצופים לעמוד כנגד כוחות ירדנים, תכננו וביצעו אנשי במ"ב שני אוטובוסיG.M.C משוריינים מבחוץ, עם מקומות מסתור רבים, שנבנו בתוך קרביהם על ידי הצבת דפנות כפולות, ויצירת "סליקים" בכל מקום אפשרי. אנשי במ"ב ידעו להסתיר בתוך האוטובוסים שני ג'יפי תול"ר מפורקים ולהעבירם תחת בדיקה קפדנית של הירדנים לאנשי האוניברסיטה.



ביום ה - 1.8.66 הוחלט על כפיפותו של במ"ב לראש אג"א. העברת המש"א לאג"א אופיינה בתנופת בנייה אדירה. באותה תקופה נבנו המבנים הגדולים של מפעל הרכבה: ב"מ זחל"מים וב"מ נגמ"שים. מרגע זה החל עידן הזחל"מים, ותנופה של דיגומים שונים. במ"ב קיבל על עצמו נושאי פיתוח רבים: זחל"מ עם טילי 11SS-, זחל"מי קשר, זחל"מי נ"מ למיניהם , זחל"מ זרקור , זחל"מ טכני, זחל"מ פינוי רפואי ואחרים. הדבר שינה בתכלית את שיטות העבודה בסדנת הייצור ובסדנאות מכללים. נרכש ציוד עבודה רב, נכנסו טכנולוגיות מתקדמות, התרחב מעגל העובדים המקצועיים.
כל הכלים הללו שימשו באפקטיביות רבה את צה"ל במלחמת ששת הימים.

בעקבות מלחמת יום הכיפורים, והשלל הרב שנפל לידי צה"ל, נכנסו אנשי במ"ב לעידן ה"שלל". רבים הם הכלים הרוסיים שטופלו באותה תקופה. המטרה שצה"ל הציב בפני המפעל - להכשיר את הרכבים לקראת הכנסתם למערך, הושגה במלואה. נציין שבסך הכל נקלטו אלפי כלי רכב מכעשרים סוגים. הדגמים שקיבלו טיפול טכני רחב הם: "זיל", "גאז", נגמ"ש 152 BTR, נגמ"ש טופז, שריונית BRDM ועוד. ממלחמה למלחמה, מרגיעה לרגיעה צעד המש"א קדימה, ובמהרה הפך להיות גורם טכני וביצועי דומיננטי במתן שירות ליחידות, קליטת אמל"ח ובניית דגמים חדשים.
במלחמת "שלום הגליל" ומיד לאחר מכן פותחו במש"א כ - 8 דגמים שונים של מיגון נגמ"שים - משפחת "רעשן", בהנחיה צמודה של האלוף ישראל טל.

בשנות האינתיפאדה פותחו אמצעי לחימה שונים ומגוונים. במקביל, צה"ל קיבל מענה לחדירת נק"ל לנגמ"שים על ידי הצטיידות ב"ויזתא". על אלפי נגמ"שי לוחם - 3 ונגמ"ש "הנדסי" הורכבו ערכות ויזתא - פרי פיתוח של רפא"ל והמש"א, ופרי ייצור של תע"ש והמש"א.

עידן אחר עידן: במקביל לביצוע כ - 40 דיגומים שונים ע"ג הנגמ"שים השתלטו עובדי המש"א על דיגמי רכבים, שקיבלו מעבר לדיגומם טיפול אוטומטיבי מקצועי.



במשימות אלו, תרמה רבות סדנת הייצור אשר הפכה במרוצת השנים למפעל. מפעל הייצור נרתם במשך השנים למספר רב של משימות מיגון החל מרכבים קלים כגון מרצדסים עבור דרך מיגון משאיות ריאו וכלה במיגון נגמ"שים שהאחרונים שבהם הינם הקלסיקל והנגמחון.

הטכנולוגיות העיקריות שנרכשו במהלך שנות קיום המפעל ומשמשות לטובת משימות ייצור המיגונים הינן מכונות החיתוך באש ופלזמה, מכונות כרסום CNC ורובוטי ריתוך מודרניים.

כמו כן אוחדו בשנת 88' סדנאות הנשק, החשמל והמכללים ליצירת מפעל - מכללים. מאז הוקם המפעל הוחל בגיבוש אסטרטגיה טכנולוגית שמטרתה הייתה לבחון מהם הטכנולוגיות הנדרשות למפעל כגון בניית תאי הרצה אקוסטיים עם מע' דינמומטר חדשניות וממוחשבות, מתקני הרצה לממסרות אוטומטיות וסמי אוטומטיות, הקמת מכון דיזל חדשני, הקמת מערכת התזה משוכללת בטכנולוגיה ייחודית וחדשנית שנותנת פתרון לתיקון מכללים שהיו מושבתים ונדרש היה לגרוט אותם ממלאי הצבא. המש”א הפך לגוף מרכזי של צה"ל בטיפולים ודיגומים של נגמ"שים, רכבים, מנופים, מלגזות, נגררים, גשרים ונשק עם טכנולוגיות מתקדמות. כל זאת הודות לשיתוף פעולה מלא בין האזרחים והקצינים, שמאז ומתמיד ידעו לעבוד בצוותא. בחזרה לעתיד: בספטמבר 1995 הוקמה ע"י ר' אג"א ועדה לרה ארגון מש"אות חי"ח , הועדה החליטה על איחוד המשאו"ת 7100 ו 7200 למרכז אחד הכולל 5 מפעלים כאשר 7200 הופך למפעל הרכב בשלוחה הצפונית בחיפה.כל משימות דיגום הנגמ"ש הועברו לחצר תה"ש . שינוי זה גרר ירידה משמעותית בכ"א מכ 1600 עובדים לכ 600 עובדים הערוכים ב 5 בתי מלאכה ומטה מצומצם.

בשנים אלו החלה קליטה מסיבית של רכבי שטח חדשים בדגש על רכבי ההמר והריאו מעודפים אשר נקלטו ודוגמו במאות במפעל הרכב תוך הערכות מואצת מצד המפעל, כמו כן הוחל בשיקום ג'יפי הסופה הממוגנים. בשנת2004 ובעקבות תהליך אסטרטגי אוחדו כל המש"אות למש"א 7000כאשר מפעל הרכב 7200 נשאר במקומו בחיפה ומתייצב במבנה של 3 בתי מלאכה הכוללים כ 450 עובדים וכ 100 עובדי מטה. המפעל ממשיך בגאווה לטפל במערכי הרכב השונים , ציוד השלגים של חטיבת החרמון,צהר"מ נשק ומרגמות, גנראטורים ומערכות אוטומוטיביות שונות. פרקים מיוחדים במינם בחיי המש"א והמפעל הינם ליין אכזרית ומשימת מיגון נגמ"שים ורכב בפני מטענים שונים, קליטת מערך המנתץ, רכבי ההמר ושיקום הסופות הממוגנות - משימות דגל של המש"א.

ההיסטוריה של יחידתנו כהיסטוריה של מדינתנו - רבת תהפוכות ורבת גאווה.
אנו יכולים לומר בגאווה ובביטחון: תרמנו רבות לצה"ל ולמדינה ונמשיך לתרום עוד.

שלום יקיר

תמונות שתרם יגאל בן שלום

 

 

 

 

חיפוש מידע

חללים שמועד נפילתם היום

(מוצג לפי התאריך העברי)
שמואל יורם ז

כניסת חברים